Geeroms: ‘Tegen Bol.com zijn is eigenlijk tegen Europa zijn’

Geeroms: ‘Tegen Bol.com zijn is eigenlijk tegen Europa zijn’

Sofie Geeroms, directeur van BeCommerce, vindt het niet per se een slechte zaak dat we steeds meer online shoppen en dat voornamelijk doen bij grote buitenlandse spelers als Bol.com en Amazon. “Tegen Zalando of Bol.com zijn, is eigenlijk tegen Europa zijn.”

In een interview met Fokus Online heeft Geeroms zich uitgelaten over diverse ontwikkelingen in de Belgische ecommerce. Zo reageert ze op het feit dat BeCommerce afgelopen zomer in een open brief aangaf tegen ‘winkelhieren’, het enkel kopen bij Belgische ondernemers, te zijn. Volgens haar had de campagne gericht moeten worden op het aanbod en niet de vraag.

“Want het is net omdat er geen groot aanbod is van Belgische webshops, dat hiervoor aandacht moet worden gevraagd. Anders was dit geen issue geweest. Onze markt is gewoon te klein om zelf voldoende welvaart te kunnen creĆ«ren.”

Meer dan 3000 Belgische verkopers op Bol.com

Ze wijst ook op het feit dat heel wat Belgische spelers juist hun producten aanbieden via de grote, buitenlande ecommerce-spelers. “Voor Bol.com zijn dit er zelfs meer dan drieduizend.” Ze gaat dan ook niet mee met de gedachtegang om de buitenlandse giganten te weren. Wel is het natuurlijk belangrijk dat zo’n webshop zich houdt aan de Belgische wet en ook de Belgische consument beschermt.

“Als dat in orde is, kun je gewoon geen onderscheid maken qua afkomst. Zeker niet voor Europese bedrijven, want Europa is een eengemaakte markt. Tegen Zalando of Bol.com zijn, is dus eigenlijk tegen Europa zijn.”

‘Investeren in ecommerce was beter geweest’

Ook is ze het niet eens met het geluid dat ecommerce heeft geleid tot het verdwijnen van winkels. “De grote leegstand bij winkelpanden is vooral het gevolg van verkeerd beleid. De laatste tien jaar is er gigantisch veel winkeloppervlakte bijgekomen. Dat getuigt opnieuw van een gebrek aan kennis. In plaats van te investeren in winkelpanden, hadden we moeten investeren in ecommerce.”

In plaats van te investeren in winkelpanden, hadden we moeten investeren in ecommerce.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten