Firma Kaas: ‘eind deze maand 3000 abonnees’
Elke twee weken een pond boerenkaas op je deurmat: het in 2018 opgezette Firma Kaas maakt dit mogelijk. Klanten sluiten eenvoudig online een abonnement af en ontvangen vervolgens Nederlandse kaas. De webshop van Wouter Swolfs moet de komende tijd verder gaan groeien. Ecommerce News was benieuwd hoe Wouter dit aanpakt.
Dat Nederlanders graag kaas eten is al wel bekend. Wouter zag in dat consumenten ook graag lokale producten eten, maar hier niet te veel moeite voor willen doen. Firma Kaas slaat een brug tussen boeren en liefhebbers van kaas.
In de webshop is er keuze uit jong belegen, belegen en oude kaas van vijf boeren met wie Firma Kaas samenwerkt. Klanten krijgen via een abonnement wekelijks of tweewekelijks een stuk kaas in een brievenbuspakket, zodat ze er niet voor thuis hoeven te blijven. In het pakket ontvangen klanten ook informatie over de boer, die ook op de website te lezen is.
De online strategie van Firma Kaas levert de boeren een grotere afzetmarkt op.
De online strategie van Firma Kaas levert de boeren een grotere afzetmarkt op. “Daarnaast betalen wij de boeren meer voor de kaas dan wat ze elders krijgen.” Per week koopt Firma Kaas zo’n 20 kazen per boer in, die geleverd worden bij een van de 1200 wekelijkse bestellingen. “Elke maandag doen we een ronde langs alle boeren en halen we de kazen op. Daarna gaan de kazen naar onze snijderij, die het weer aan PostNL meegeven. Op donderdag ligt de kaas op de mat.”
‘We kunnen niet inspelen op Ć©Ć©n persona’
“In eerste instantie richtten we ons op 33-50 jarigen, mensen met kinderen die niet te veel tijd kwijt willen zijn aan boodschappen. Onze klanten willen inderdaad het gemak maar ook eerlijk en lokaal eten, waarbij ze duidelijke informatie krijgen over de afkomst van het voedsel. Dat blijkt niet Ć©Ć©n specifieke leeftijdsgroep, we bedienen zowel studenten als 70-plussers”, vertelt Wouter.
Dit jaar verwachten we een kwart miljoen omzet.
Dat er interesse is in de abonnementen van Firma Kaas blijkt uit de groei van het bedrijf. Vorig jaar haalde het bedrijf een omzet van 100.000 euro binnen, dit jaar verwachten ze boven de 250.000 euro te komen. Eind december verwacht Firma Kaas drieduizend abonnees te hebben en volgend jaar willen ze de negenduizend halen. Met een team van veertien man zal het bedrijf zich de komende tijd blijven inzetten om de nodige groei te halen.
Smeerkaastijd
Van de zomer ging die groei wel anders. “Wij noemden dat de smeerkaastijd, in plaats van komkommertijd. Onze groei stagneerde toen. Als het te heet is leveren we niet, maar we merkten ook dat we online minder bekeken werden. Misschien komt dit doordat mensen na het thuiswerken geen zin meer hadden om wĆ©Ć©r online te moeten. We zagen ook dat abonnementen werden stopgezet, doordat mensen op vakantie gingen.”
Sindsdien worden de maanden juli en augustus geschrapt als groeimaanden in de prognoses van Firma Kaas. “Dat is voor ons als startup erg lastig. Het betekent dat we de rest van het jaar ons extra hard moeten inzetten om die groei te behalen. Eigenlijk hadden we dit jaar de vijfenveertighonderd abonnees willen halen, maar dat hebben we moeten bijstellen naar drieduizend.”
We wilden dit jaar de 4.500 abonnees halen, maar dat hebben we moeten bijstellen naar 3.000.
“Zodra we de vijfduizend abonnees halen worden we een stuk interessanter voor mogelijke investeerders, daar willen we wel naartoe werken. We moeten de komende tijd bewijzen dat we een goed direct-to-consumerplatform kunnen bouwen voor boerenkaas.”
De komende tijd zal Firma Kaas daarom verder gaan experimenteren om door te groeien. Er wordt gebouwd aan een vernieuwde website, de kaasfondues van de feestdagen moeten in het assortiment verwerkt gaan worden en er zijn nieuwe soorten abonnementen te vinden in de webshop. “We zien alles wat we doen als experiment, maar uiteindelijk moet het gewoon werken.”
Reacties