Combined Shape menu
Verpakking

EU wil tarieven pakketbezorgers online vergelijken

Als het aan de Europese Unie ligt, komt er een website waarop duidelijk de tarieven staan die pakketbezorgdiensten hanteren voor crossborder-leveringen. Voor zowel consumenten als bedrijven moet het op deze manier gemakkelijker worden om tarieven te vergelijken en de goedkoopste verzender te kiezen.

Dat verklaarde de Europese Raad, een instelling waarbij de EU-leiders bijeenkomen om de politieke agenda van de EU te bepalen. Naast dat cross-border opererende pakketbezorgdiensten voortaan transparanter te werk moeten gaan, moeten ze ook onder beter toezicht komen. Met als uiteindelijk doel dat de markt efficiënter werkt én tarieven lager worden. Want volgens Europa zijn de prijzen vaak niet alleen maar terug te voeren op objectieve factoren, zoals lonen of geografische afstand.

Het doel is nu dat de Europese Commissie een speciale website opzet waar de tarieven van pakketverzenders in Europa duidelijk te zien zijn. Kleine pakketbezorgbedrijven worden hierbij niet verplicht om hun tarieven mee te delen, maar de wat grotere bedrijven zullen hier wel aan moeten geloven.

Nog altijd hoge tarieven voor crossborder-verzenders

“Er gelden nog altijd relatief hoge tarieven voor verzenders van kleine volumes grensoverschrijdende pakketten en andere postzendingen, met name kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) en particulieren”, zo valt te lezen in de algemene oriëntatiebrief van de Raad. “Dat heeft rechtstreekse negatieve gevolgen voor gebruikers die grensoverschrijdende pakketbezorgdiensten zoeken, met name in verband met elektronische handel.”

Met de nieuwe regels hoopt Europa dat consumenten, en dan met name diegenen die op het platteland wonen, lagere pakketbezorgprijzen hoeven te betalen. Ook moet het leiden tot lagere prijzen voor kleine ondernemingen, die over weinig onderhandelingsmacht beschikken om gunstige leveringsovereenkomsten te sluiten.

15 procent koopt crossborder

Als de prijzen lager en transparanter worden, dan zou dat moeten leiden tot meer crossborder-aankopen in de Europese Unie. Momenteel koopt 44 procent van de consumenten online in eigen land, terwijl slechts 15 procent in een ander lidstaat bestelt. Eén van de belangrijkste redenen om niet aan crossborder-ecommerce te doen, zijn de hoge verzendkosten.

Tags

Verder lezen

Reacties