menu
lightspeed ecommerce

Ekomenu: ‘Al een miljoen maaltijden verkocht’

Hoewel de online foodmarkt met zo’n vijf procent nog niet erg dominant is, is het al tijden één van de grootste groeimarkten. Gecombineerd met de toenemende belangstelling voor gezond eten ziet Jack Stroeken, medeoprichter van Ekomenu, een mooie toekomst voor zijn maaltijdboxen. “Ons segment is hot.”

Het uitgangspunt van Ekomenu is dat iedereen toegang moet krijgen tot een gezonde leefstijl. In Nederland en Vlaanderen heeft het bedrijf zo’n tweeduizend actieve leden, die gezamenlijk al een miljoen maaltijden hebben besteld. De potentie van de startup, die medio 2016 is opgericht, is naar eigen zeggen nog veel groter. “Gezonde voeding is hot, zowel bij de consument als vanuit de gezondheidszorg.”

Via verschillende initiatieven richt Jack zich inmiddels ruim een decennium lang op gezond(er) eten. Dit doet hij door voeding te zien als een oplossing in plaats van een probleem. “Alleen in Nederland zijn er al vijf miljoen mensen met een chronische aandoening, sommigen hebben zichzelf letterlijk ziek gegeten. Maar dat voeding ook als medicijn kan werken, is nog niet bij iedereen bekend.”

‘Efficiënte keten zorgt voor dertig procent besparing’

Met de verantwoorde recepten gaat Ekomenu de strijd aan met het ongezonde aanbod in de supermarkten. Om zo veel mogelijk mensen aan zich te binden, heeft Ekomenu maaltijdboxen voor twaalf verschillende leefstijlen. En wie wil kan via een twintigtal partners advies en begeleiding aanvragen, bijvoorbeeld om af te slanken of voor uitleg over het verband tussen voeding en diabetes type 2.

Waar het gros van de aanbieders van maaltijdboxen inspringt op het gemak dat dit concept biedt, staat bij Ekomenu dus duidelijk het gezondheidsaspect centraal. Ook het tegengaan van verspilling is een belangrijk thema. Door te werken zonder voorraden – elk recept wordt op bestelling geproduceerd – probeert het een zo efficiënt mogelijke keten te creëren. “Wij hebben geen waste, wat een besparing oplevert van zo’n dertig procent. Vandaar onze filosofie: voor hetzelfde geld eet je biologisch.”

Jaarlijks een investeringsronde

Jack vertelt dat de basis van het schaalbare concept staat, waardoor hij zich nu kan focussen op het vergroten van de naamsbekendheid. Om de maaltijdboxen versneld bij het publiek onder de aandacht te brengen, lanceerde hij onlangs een campagne via Symbid, een crowdfunding-platform voor aandelen.

De drie ton die hij hiermee ophaalde, wordt grotendeels gebruikt voor de benodigde marketingcampagnes en een upgrade van het platform. “We hebben het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in samenwerkingen met voedingsspecialisten en het ontwikkelen van voldoende recepten per leefstijl. Nu is het tijd om de consument te bereiken.”

Samen met zijn compagnon richtte Jack het bedrijf op met eigen middelen. Een jaar na de lancering gingen ze in zee met vier informele investeerders, die gezamenlijk 275.000 euro in het bedrijf staken. Onder meer vanwege het marketingaspect koos hij deze keer voor crowdfunding. “Een campagne bereikt snel honderdduizend mensen, die niet alleen potentiële investeerders zijn, maar ook afnemers kunnen worden of leveranciers.”

‘We gaan voor een zo groot mogelijke impact’

Sinds de start laat Ekomenu mooie groeicijfers zien. Zo is het aantal abonnees elk jaar nog minimaal verdubbeld en de omzet groeit gestaag mee. Vorig jaar had het bedrijf een omzet van ruim twee miljoen euro; een verdubbeling ten opzichte van 2017. “Voor dit jaar is het streven om tussen de vijftig en tachtig procent te plussen.”

De groei zal naar verwachting hoofdzakelijk in Nederland en Vlaanderen plaatsvinden. “De komende twee jaar willen we vol inzetten op het verstevigen van onze positie in de thuismarkt. Maar daarna willen we met onze gezonde maaltijdboxen stapsgewijs andere Europese landen veroveren. Want hoe meer abonnees we hebben, des te groter is onze impact op de eetcultuur.”

Tags

Reacties