Ecommerce maakt poepen duurder
Een toiletbezoek kan binnenkort wel eens wat duurder gaan worden. De prijs van toiletpapier is namelijk aan het stijgen en dat is allemaal te wijten aan het succes van ecommerce en de daarbij behorende pakketjes die verstuurd worden.
De Zwitserse krant Handelszeitung geeft de bloeiende internethandel de schuld voor de prijsstijging van glad toiletpapier. “De prijzen van papierpulp nemen toe nu er meer karton nodig is voor de verpakkingen van online bestellingen. En papierpulp wordt gebruikt voor papier, karton, maar ook toiletpapier.
Grote vraag vanuit China
Sinds begin vorig jaar zouden grondstoffen van bepaalde hygiëneproducten tot 50 procent duurder zijn geworden, iets wat ook Kimberly-Clark bevestigt. Deze Amerikaanse producent levert onder andere bulkverpakkingen toiletpapier. “De prijzen voor papierpulp worden momenteel hoog gehouden door de sterke wereldeconomie en de grote vraag vanuit China“, zo meldt een woordvoerster.
De producentenprijs van houtpulp, het hoofdbestanddeel van toiletpapier:
Zakdoeken bijna 16 procent duurder
In Zwitserland heeft de consument de prijsstijging al gemerkt. Daar ging een pak met elf rollen toiletpapier van 9,40 naar 9,90 franc, een prijsstijging van 5,3 procent. En Kleenex-zakdoeken zijn opeens 15,8 procent duurder geworden. Volgens de radiozender FM1 kan het huishoudpotje van de Zwitsers hier wel eens onder lijden, aangezien de gemiddelde Zwitser ieder jaar 11,5 kilo aan toiletpapier doorspoelt. “Meer dan de Zweden, de Britten of de Oostenrijkers.” In ons land circuleren er verschillende cijfers. Diepgravend onderzoek van Vice rept over 11,82 kilo papier per jaar, terwijl de Volkskrant het enkele jaren geleden nog had over 15 kilo per jaar.
We zijn trouwens ook benieuwd wat het laten bezorgen van online besteld toiletpapier doet voor de uiteindelijke prijs van datzelfde papier…
Reacties