30% van crossborder-uitgaven naar China
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 817 miljoen euro gespendeerd in buitenlandse webwinkels. Dat is een toename van 28 procent in vergelijking met wat er in 2016 online werd uitgegeven in het buitenland. Vooral webwinkels uit China blijven razend populair.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, waaruit ook naar voren komt dat 30 procent van alle buitenlandse uitgaven die online consumenten vorig jaar deden in de zakken van Chinese webwinkels eindigden.
3,8 miljoen Nederlanders kochten online in buitenland
Online shoppen buiten de landsgrenzen is alsmaar meer in trek bij Nederlandse consumenten. Bijna drie op de tien (3,8 miljoen) heeft vorig jaar één of meerdere aankopen cross-border gedaan. Het geld dat werd gespendeerd aan cross-borderaankopen is vorig jaar, met 28 procent, harder gestegen dan in het jaar ervoor, toen het bedrag met 24 procent toenam. De situatie is nu zo dat vier procent van de Nederlandse consumentenbestedingen naar buitenlandse webwinkels gaat.
Als we in het buitenland online shoppen, dan zijn met name de webwinkels uit China een populaire eindbestemming. Vorig jaar werd er voor 248 miljoen euro uitgegeven op websites als Aliexpress, Banggood, Dealextreme, Geekbuying, Gearbest en MiniInTheBox. Dat is 31 procent meer dan wat er in 2016 op dit soort sites werd uitgegeven.
‘Einde gekomen aan goedkoop verzenden van pakketjes uit China’
“Chinese bedrijven hebben jarenlang grote voordelen gehad ten opzichte van Europese retailers, waardoor zij hun producten goedkoper in de Europese Unie op de markt konden brengen. Per 1 januari 2018 is er echter een einde gekomen aan het goedkoop verzenden van pakketjes als brievenbusstuk. Er geldt nu een nieuw internationaal tariefsysteem waardoor het vanuit China versturen van commerciële post duurder is geworden”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Vanaf 2021 btw betalen voor pakketjes onder de 22 euro
Met ingang van 2021 moeten Chinese webwinkels ook btw gaan afdragen voor pakketjes met een bestelwaarde onder de 22 euro. “Hiermee komt er een einde aan de jarenlange uitzonderingspositie van China en de btw-ontwijking die daarmee gepaard ging. Twee maatregelen die mede op aandringen van Thuiswinkel.org tot stand zijn gekomen en die bijdragen aan een level playing field voor Nederlandse (web)winkels.”
Steeds meer aankopen vanuit Frankrijk en Spanje
Een andere populaire buitenlandse bestemming is Duitsland, waar 17 procent van de Nederlandse cross-borderbestedingen naartoe ging. Groot-Brittannië volgt kort daarachter, met een aandeel van 14 procent. Opvallende stijgers zijn Frankrijk en Spanje.
Nederlandse consumenten kopen over de grens vooral producten (59 procent), al werd er ook 331 miljoen euro besteed aan diensten. Het is ook deze categorie die van de twee de hardste groei zag. Vorig jaar nam de besteding aan diensten met 31 procent toe, terwijl de uitgaves aan producten met 27 procent steeg.
Reacties