Ecommerce in Nederland €25,8 miljard waard
De ecommerce in Nederland was vorig jaar 25,8 miljard euro waard. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van de situatie een jaar eerder. De vaderlandse ecommerce groeide vooral vanwege een toename van de online aankopen van etenswaren.
De 7 procent toename is een teken dat de groei aan het afvlakken is. Eerdere jaren groeide de Nederlandse ecommerce-omzet namelijk met dubbele cijfers. Op dit moment is de ecommerce in ons land goed voor 10,3 procent van de totale detailhandel, zo laten cijfers van het CBS zien.
Aandeel ecommerce in totale detailhandel is 10,3%.
258 miljoen online aankopen in 2019
Vorig jaar werden er 258 miljoen online aankopen gedaan. Dit is dan weer een stijging van 4 procent ten opzichte van de situatie in 2018, zo blijkt uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor. Het aantal online kopers bleef ongeveer gelijk, met zo’n 96 procent van de Nederlanders ouder dan 14 die één of meerdere online aankopen heeft gedaan.
96% van de Nederlanders deed een online aankoop.
Het feit dat het aantal online aankopen is gestegen terwijl het aantal online kopers vrijwel gelijk bleef, leidt tot de simpele conclusie dat er per online shopper meer is uitgegeven in webwinkels. Aan producten werd 9 procent meer uitgegeven en aan diensten 4 procent.
Food/nearfood stijgt met 24 procent
De productcategorie food/nearfood was – net als in voorgaande jaren – een belangrijke aanjager voor de ecommercebranche. Vorig jaar namen online bestedingen in deze categorie met 24 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. Dit komt volgens de Thuiswinkel Markt Monitor met name door meer kopende huishoudens en de toename van het aantal online aankopen per kopend huishouden.
Ook productcategorieën als schoenen & personal lifestyle (+19 procent) en huishoudelijke elektronica (+16 procent) lieten vorig jaar een significante groei optekenen.
Reacties