Ecommerce België groeit met 6%
Ecommerce in België groeit voor het vijfde jaar op rij. In de eerste drie kwartalen van 2019 werd door de Belgen 8,38 miljard euro uitgegeven. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In de berekeningen zijn er nog drie maanden niet ingevuld, maar de verwachting is dat aan het eind van het jaar de 11 miljard euro in zicht is. Dat bedrag lijkt goed haalbaar, als je je realiseert dat de omzetcijfers van Singles’ Day, Black Friday, Cyber Monday en de kerstdagen daarbij zitten.
Onderzoek van GfK laat zien dat de productcategorie ‘gezondheid & beauty’ dit jaar de grootste groei kende, met een derde meer uitgaven in de eerste drie kwartalen dan in dezelfde periode daarvoor.
Het onderzoek laat ook zien dat twee op de drie respondenten vanwege de duurzaamheid best langer willen wachten op een bestelling wanneer ze verschillende producten tegelijk bestellen. En meer dan de helft wil zijn pakketje afhalen of er langer op wachten mocht dat duurzamer zijn. Ook zijn steeds meer Belgen bereid te betalen voor de levering van hun online bestelling, om duurzamer te zijn. Gemiddeld hebben ze hiervoor 7,50 euro over.
‘Duurzame online aankopen worden voor velen de norm’
“We stellen ook vast dat duurzame online aankopen de norm worden voor het grootste deel van de consumenten. We zien dat webshops zelf inspanningen leveren om duurzamer te worden, bijvoorbeeld door creatieve oplossingen te vinden voor de last mile, zoals fietsleveranciers en elektrische voertuigen. De consumenten volgen dat voorbeeld, een evolutie die we volgen”, aldus Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce, dat het onderzoek liet uitvoeren.
Reacties