Duitse ecommerce lijkt klaar voor een nieuwe groeifase
De daling van online verkoop in Duitsland lijkt voorbij. Vorig jaar daalde de netto-omzet van de duizend grootste webshops met slechts 0,2 procent, niet gecorrigeerd voor inflatie, vergeleken met een daling van 2,8 procent in 2022. Voor dit jaar wordt een nominale groei verwacht.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘E-Commerce Market Germany 2024’ van EHI en ECDB, dat ook een nieuwe top duizend-lijst van online verkopers in het land publiceert.
Groei op de horizon
Tot 2022 groeiden de online bestedingen in Duitsland vijftien jaar op rij. De pandemiejaren 2020 en 2021 zorgden voor een bijzonder sterke groei. Daarna volgde een ‘post-covid terugval’: in 2022 daalde de gezamenlijke omzet van de duizend grootste online retailers met 2,8 procent. In 2023 nam de daling af tot 0,2 procent (een afname van 164 miljoen euro, met een totaal van 77,5 miljard euro), wat aangeeft dat er weer groei aan de horizon gloort.
“De online handel keert terug naar de verwachte ontwikkelingscurve zonder pandemie”, zegt EHI-onderzoeker Lars Hofacker. “Voor dit jaar verwachten we een gematigde nominale groei van 1,1 procent in de omzet van de duizend grootste online winkels.”
Amazon loopt voorop
Bij de top tien grootste online verkopers loopt Amazon ver vooruit op concurrenten zoals Otto, Zalando en MediaMarkt. Nummer 5, Ikea, groeit sterk en domineert samen met Amazon de online meubelmarkt in Duitsland. Andere grote spelers in de top zijn Apple, H&M, Lidl, About You en het snelgroeiende Shop Apotheke.
Top 3 marktplaatsen
Amazon voert ook de lijst van grootste Duitse marktplaatsen aan, gemeten naar bruto handelswaarde. Op grote afstand volgt eBay op de tweede plaats (8,9 miljard euro), en Otto staat op de derde plaats (6,5 miljard euro).
Reacties