menu

Driekwart Nederlanders kiest voor stenen winkel

Ruim driekwart van de Nederlandse consumenten doet toch het liefst aankopen in een stenen winkel. Dit gevoel ontstaat vooral door een aangename sfeer in de winkel, die weer opgewekt kan worden door een juiste combinatie van muziek, geuren en videobeelden.

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Mood Media, dat twee jaar terug al met de conclusie kwam dat de helft van de Nederlanders de stenen winkel verkiest boven de webwinkel. Dat percentage is nu dus weer verder gestegen, ondanks alle ontwikkelingen in de ecommerce.

Muziek belangrijk bij shoppen

Er werden 10.000 consumenten wereldwijd geïnterviewd en uit de bevindingen blijkt dat 78 procent vindt dat een prettige sfeer een essentiële rol speelt bij de beslissing om aankopen te doen in een stenen winkel in plaats van online. Hierbij is met name muziek belangrijk om de stemming van de klant te verbeteren. Voor 85 procent doet dit iets positiefs. Maar het is wel belangrijk om góéde muziek te spelen, want voor ruim de helft is een slechte muziekkeuze reden om de winkel vroegtijdig te verlaten.

Een goede sfeer in de winkel zorgt ervoor dat consumenten langer blijven hangen. Zo geeft 75 procent aan langer in de winkel door te brengen als er een goede combinatie is van muziek, beeld, tast en geur. Is de combinatie goed, dan komen negen op de tien respondenten regelmatig terug naar die winkel.

Product zien en proberen blijft belangrijk

Eén van de traditionele voordelen van offline shoppen tegenover online shoppen komt ook in dit nieuwe onderzoek weer naar boven: consumenten vinden de mogelijkheid om producten uit te proberen en te ervaren de belangrijkste reden om iets in een stenen winkel te kopen.

Nederlander waardeert het direct hebben van product

Voor het onderzoek zijn ook Nederlandse consumenten ondervraagd. Kijken we alleen naar hun bevindingen, dan valt op dat Nederlanders vooral veel hechte waarde aan het tastbare aspect van offline winkelen. Zo is voor 39 procent de mogelijkheid een product direct mee naar huis te kunnen nemen de belangrijkste reden om naar een stenen winkel te gaan. Wereldwijd ligt dit percentage echter op 23 procent. Wat betreft het kunnen aanraken en passen van een product, vinden wij Nederlanders dat minder belangrijk (30 procent) dan de gemiddelde consument wereldwijd (46 procent).

‘Winkels met doordachte strategie blijven groeien’

Volgens Valentina Candeloro van Mood Media zullen stenen winkels met een goed doordachte en uitgevoerde strategie blijven evolueren, groeien en bloeien. “De wensen en voorkeuren van consumenten sturen de winkelbeleving. Retailers moeten blijven verbeteren, vermaken en verbazen om de essentie van een merk en alles waar het voor staat in de spotlight te zetten. Zintuiglijke marketing zorgt voor positieve consumentenervaringen. En positieve consumentenervaringen zorgen voor succes.”

Tags

Reacties