menu

Door webwinkels een einde aan detailhandel?

Steeds vaker hoor je geruchten over dat door de opkomst van webwinkels de detailhandel krimpt. Winkelstraten in het centrum van de stad zouden leeg komen te staan. Door de opkomst van webwinkels en natuurlijk de crisis die bij alle negatieve berichten er momenteel automatisch bij betrokken wordt daalt het aantal winkels.

Maandag nog schreef het dagblad Trouw "De nieuwste cijfers zijn dramatisch, zegt Gerard Zandbergen, algemeen directeur van onderzoeksbureau Locatus." (Bron: Trouw – Auteur Jeroen den Blijker) Locatus-directeur Gerard Zandbergen voorspelt in Trouw dat winkelgebieden gaan krimpen. "Over vijf tot tien jaar zijn er van de duizend winkels nog maar zes- tot zevenhonderd over."

Persoonlijk durf ik dit in twijfel te trekken. Natuurlijk is er een beweging. In een paar jaar tijd is een serieus percentage van de aankopen welke eerst in de stad werd gedaan verschoven naar het internet. Producten als seksartikelen, reizen, simpele elektronica als een scheerapparaat, een spelcomputer of entertainment als boeken en DVDs zijn nu eenmaal gemakkelijk op het internet te kopen. Dit soort producten zullen steeds minder in de binnenstad verkocht worden en dit kost winkels.

Webwinkels steeds meer behoefte aan bereikbaarheid
Waar, in mijn ogen, dit soort onderzoeken te weinig rekening mee houden is dat webwinkels óók detailhandel zijn. De detailhandel op zich krimpt helemaal niet met de grote golf aan nieuw komende webwinkels. Sterker nog, ik denk dat het aantal fysieke winkels niet eens krimpt. Door de moordende concurrentie binnen webwinkels zoeken steeds meer webwinkeliers naar extra onderscheidende factoren voor hun webwinkel welke moeten aantonen hoe betrouwbaar en professioneel ze wel niet zijn. Een fysiek bezoekadres waar een bezoeker de produkten kan zien, service en garantie kan krijgen of verzendkosten kan ontduiken door het produkt zelf op te halen is een zeer populair middel. Enkel zitten deze webwinkeliers niet in de drukke winkelstraat met die torenhoge huur. Ze worden bekend via internet en een plekje op een wat rustiger industrieterrein waar ze goedkoop opslag kunnen vinden voor de webwinkel is een prima plek voor een bezoekadres. Steeds vaker zie je dat hier soort van kleine winkelcentrumachtige plekken ontstaan omdat webwinkeliers elkaar opzoeken.

Winkelen op een industrieterrein?
Lekker een dagje shoppen op een industrieterrein klinkt niet erg aantrekkelijk. Echt de binnenstadfunctie overnemen zal in mijn ogen dan ook nooit gebeuren. Die blijft. Voor met name modegevoelige artikelen als een nieuw bankstel, kleding of luxe-artikelen. Wel bestaat de kans dat er een soort van Outlet gebieden zullen ontstaan waar meerdere van oorsprong internet-achtige bedrijven samen zullen bundelen en hun eigen sfeer en omgeving zullen creeeren. Wat uiteindelijk voor ‘oudere’ detailhandel als buurtwinkels en eettentjes alleen maar kansen brengt. Want op zo’n achterafterrein willen de daar gevestigde ondernemers best af en toe buiten de deur lunchen of wat aankopen doen zonder dat ze helemaal naar het centrum moeten voor een gezellig tentje.

Verschuiving uit de stad? Misschien. Einde? Nee!
Verschuiven we uit het centrum? Men heeft steeds minder moeite met reizen en niet alle kleine steden zullen waarschijnlijk hun eigen winkelcentrum kunnen behouden. Deze steden kunnen volgens mij juist profiteren als ze nu al inspelen op deze bewegingen in de markt. Grote steden zullen hun winkelcentrum prima kunnen behouden. In mijn ogen is er geen krimp. Enkel een langzaam in opkomst gevolg van een nieuw medium.

Tags

Reacties