menu
lightspeed ecommerce

DoeeX lanceert oplossing voor leverancierfeeds

Voor de meeste webwinkeliers is de verwerking van leverancierfeeds een tijdrovende klus, zeker wanneer er wordt ingekocht bij verschillende toeleveranciers. Om handwerk te elimineren, ontwikkelde Leander, oprichter van DoeeX, een SaaS-oplossing die datafeeds optimaliseert.

In de afgelopen tien maanden is de bètaversie van DoeeX veelvuldig getest door een kleine honderd webwinkeliers. Naar verwachting zal de officiële lancering volgende maand plaatsvinden. “We focussen ons eerst op Europa, Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland, maar in principe kunnen onze klanten overal vandaan komen”, aldus Leander, die ook in de testfase een internationaal publiek bedient.

‘Up to date houden feeds bijna onbegonnen werk’

Met DoeeX wil Leander tegemoetkomen aan de wens van vrijwel elke kleine en middelgrote webwinkelier: het sneller kunnen verwerken van leverancierfeeds. “Tools die de data van webwinkeliers optimaliseren, omdat ze bijvoorbeeld willen verkopen op externe platformen, zijn er voldoende. Maar partijen die zich richten op de feeds van leveranciers zijn er nauwelijks.”

Dat er bijna geen aanbieders zijn van leverancierfeeds snap ik wel.

Dat dit aanbod gering is, snapt Leander wel. “Het is een tijdrovend karwei. Ik dacht zelf ook in een maand of drie de leverancierfeeds van de deelnemende webwinkeliers te optimaliseren. Ondertussen zijn we bijna anderhalf jaar verder.” Het grootste struikelblok ligt volgens hem in het feit dat leveranciers allemaal hun eigen systemen gebruiken, die bovendien niet goed matchen met de software van webwinkeliers.

Daarnaast moet de inhoud van de feed in de meeste gevallen handmatig worden bewerkt, onder meer omdat de webwinkelier niet het voltallige aanbod van de leverancier opneemt in het assortiment. “Wanneer je met één leverancier werkt, gaat het nog wel. Maar heb je verschillende toeleveranciers, dan is het up to date houden van je feeds bijna onbegonnen werk”, stelt Leander.

‘Optimaliseren leverancierfeeds eerste stap’

Samen met zijn compagnon Dmitri besloot hij eind 2018 een oplossing te ontwikkelen waarbij de feeds van een groot aantal leveranciers samenkomen. Uit deze lijst hoeft de webwinkelier alleen nog maar de gewenste producten te selecteren. “De eerste keer is dit handmatig. Maar stel dat je van een bepaalde leverancier wekelijks tien producten van merk X in kleur Y wilt bestellen of een selectie wenst van alle artikelen die aan jouw voorwaarden voldoen, dan kunnen we dit voor je automatiseren.”

In eerste instantie richt DoeeX zich op het optimaliseren van leverancierfeeds, later dit jaar komt hier de koppeling tussen webwinkels en externe platformen bij. Momenteel heeft DoeeX koppelingen met Magento, Lightspeed, WooCommerce, OpenCart, Shopify en ShopFactory, andere koppelingen kunnen op verzoek worden gemaakt.

‘Binnen twaalf maanden minimaal duizend betalende klanten’

Met zijn SaaS-oplossing – die tot vijfduizend eenheden gratis is te gebruiken – verwacht Leander hoofdzakelijk kleine en middelgrote webwinkeliers te bedienen. “Het aantal producten dat zij afnemen is voor leveranciers te gering om hun feed op aan te passen.” Maar als Jeff Bezos zijn data wil optimaliseren, is dit volgens Leander (binnenkort) ook geen probleem. “We verwerken nu feeds van enkele honderdduizenden producten. De verwachting is dat we straks dagelijks miljarden producten zullen verwerken. We hebben al een paar keer probleemloos de miljoen gepasseerd.”

Nu zijn er uitsluitend leverancierfeeds beschikbaar van de webwinkeliers die meedoen aan de pilot. Zodra DoeeX is gelanceerd, wil Leander proactief leveranciers benaderen om hiermee de beschikbare data fors te vergroten. Met een potentieel miljoenenpubliek zijn de verwachtingen hooggespannen. “Binnen twaalf maanden na lancering willen we minimaal duizend klanten hebben aangesloten op een betaalde oplossing. En over enkele jaren hopen we wereldwijd marktleider te zijn op het gebied van leverancierfeeds.”

Over enkele jaren hopen we wereldwijd marktleider te zijn.

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda