DHL fopt concurrenten met geniale prank
Je kunt natuurlijk duizenden euro’s pompen in een saaie, ouderwetse reclamecampagne om zo de consument ervan te overtuigen dat je de beste bent. Maar je kunt óók de concurrenten dit werk laten doen. Hoe precies, dat laat pakketverzender DHL zien in het filmpje ‘Trojan Mailing’.
DHL liet een aantal grote dozen voorzien van een speciale verflaag, die van kleur verandert als de temperatuur toeneemt. Onder de 0 graden lijkt het op een normale zwarte doos, maar naarmate de temperatuur toeneemt verschijnt langzaam maar zeker het verborgen bericht. DHL is faster…
En die dozen werden vervoerd door concurrenten als UPS en TNT. DHL liet de grote dozen expres bezorgen op lastig te bereiken locaties, zodat de desbetreffende pakketbezorgers al lopend met een grote doos in hun handen langs allerlei verbaasde voorbijgangers moesten lopen. En zo wist DHL met een geniale prank de concurrent reclame te laten maken voor hen!
Ethisch correct? Misschien niet. Waarschijnlijk ook niet voor herhaling vatbaar. Maar als eenmalige actie – waarbij DHL ook nog eens goed laat zien dat de verpakking meer kan doen dan alleen fungeren als beschermlaag – vinden wij het zeer geslaagd!
Reacties