De impact van coronavirus op Belgische ecommerce

De impact van coronavirus op Belgische ecommerce

Twee weken terug moesten alle niet-essentiële winkels in België sluiten. Online zagen webwinkels hun omzetten toenemen, maar al gebeurde dit niet overal. Fashionshops bijvoorbeeld zagen hun bezoekers flink afnemen.

Twee weken terug nam de federale regering het besluit om cafés, restaurants, discotheken en winkels als fashionshops, speelgoedwinkels en sportwinkels te sluiten, zo lang het coronavirus ons land in haar greep heeft.

Ontwikkeling van elektronicawinkels

In week 12 nam de omzet van fysieke elektronicawinkels met 56 procent af (in vergelijking met diezelfde week een jaar eerder), terwijl de online verkopen in deze sector juist met 166 procent stegen.

Ontwikkeling van entertainment en fashion

In dezelfde periode nam de omzet van fysieke entertainmentverkopen met 20 procent af, terwijl de online tak met 111 procent toenam. De fashionindustrie werd het hardst getroffen in de winkelstraat: daar nam de omzet met 91 procent af, terwijl ook de online omzet daalde, al was het met ‘slechts’ 5 procent.

Online is dus de redder in veel sectoren, maar lijkt dit helaas niet klaar te kunnen spelen voor de fashionsector; daar is zowel online als offline de omzet gedaald in week 12.

De fashion-omzet daalde fysiek met 91 procent en online met 5 procent.

In de elektronicasector zagen vooral laptops, vriezers, monitors, printers en headsets een aanzienlijke stijging in verkopen. In de mediasector was er een significante groei waarneembaar voor spelconsoles, videospelletjes en kinderboeken.

De impact van coronavirus Covid-19 op de Belgische online en offline retail.
De impact van coronavirus Covid-19 op de Belgische online en offline retail.
Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten