Corona geeft ecommerce blijvende boost

Corona geeft ecommerce blijvende boost

Nederlandse consumenten hebben tijdens de intelligente lockdown het doen van online boodschappen en aankopen herontdekt. Ook werd er meer gestreamd en online eten besteld. Online shopping is daarmee blijvend in de lift.

Consumenten zijn tijdens de lockdown online niet alleen op zoek gegaan naar de voor hen bekende namen. Eén op de vier ontdekte ook nieuwe winkels waar ze hun bestellingen plaatsten. En van hen is 70 procent van plan om ook in de toekomst bij deze nieuwe webwinkels te blijven shoppen. Bij generatie Z gaat het zelfs om 57 procent die nieuwe webwinkels ontdekte tijdens de intelligente lockdown.

57% van generatie Z ontdekte nieuwe webwinkels tijdens de intelligente lockdown.

Dit blijkt uit een onderzoek van Criteo onder meer dan duizend Nederlanders. Hieruit komt ook naar voren dat we sowieso meer online zijn gaan doen. We probeerden niet alleen nieuwe diensten uit, maar kwamen ook terug bij diensten waar we vóór de lockdown mee waren gestopt. Zo heeft 31 procent (opnieuw) gebruikgemaakt van streamingdiensten, deed 17 procent haar boodschappen online, liet één op de vijf eten thuisbezorgen en bestelde eenzelfde aandeel mensen online andere consumentengoederen.

De stroom aan nieuwe klanten was niet alleen weggelegd voor de grootste webwinkels van Nederland. Weliswaar kocht 27 procent meer bij deze spelers, maar ook kleinere retailers (29 procent) en merken met eigen webshops (27 procent) kregen te maken met nieuwe klanten tijdens de lockdown.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten