Coolblue verlengt bedenktijd naar 30 dagen

Coolblue verlengt bedenktijd naar 30 dagen

Coolblue heeft stilletjes de bedenktijd verlengd naar 30 dagen. Het volgt hiermee het voorbeeld van Bol.com, dat al langer een zichttermijn van 30 dagen hanteert. Na afloop van de 30 dagen, heeft de consument nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.

De wijziging van het retourbeleid valt nu te lezen op de pagina van Coolblue die gaat over het retourproces. Daar staat momenteel: “Voor al je aankopen geldt een bedenktermijn van 30 dagen nadat je het product ontvangen hebt. Binnen deze termijn kun je gratis retourneren. Als je meerdere artikelen in één keer hebt gekocht, dan begint de termijn te lopen nadat je het laatste artikel hebt ontvangen.” Enkele dagen terug werd er nog gerept over een probeertermijn van 14 dagen, wat in Nederland en Europa wettelijk verplicht is.

Meer webwinkels bieden 30 dagen bedenktijd

Dat is bij Coolblue nu dus 30 dagen geworden en daarmee volgt het ’t voorbeeld van onder andere Bol.com, dat dit al sinds juni 2012 aanbiedt aan al haar klanten. Ook andere online retailers ,zoals Blokker, Rituals en Mister Spex hanteren een dergelijke, ruime zichttermijn.

Retourneren via één van de Coolblue-winkels

Overigens viel ons nog wat meer op toen we vandaag de retourproces-pagina van Coolblue vergeleken met de versie die eerder deze week online stond. Zo staat er onder de vraag ‘ Hoe retourneer of ruil ik een product zwaarder dan 30 kilogram en/of groter dan 175 x 78 x 55 centimeter?’ niet langer de mededeling dat retourneren via één van de Coolblue-winkels mogelijk is. Die melding staat nog wel onder de vragen ‘Hoe retourneer of ruil ik een product?’ en ‘Meerdere producten retourneren?’.

Ging er iets fout bij het updaten van de retourpagina of heeft Coolblue gewoon liever niet dat consumenten zware producten meenemen naar één van de vijf stenen winkels om ze daar te retourneren?

Coolblue op retourpagina over retourneren in de winkel.

Ook heeft Coolblue het op deze pagina niet langer meer specifiek over PostNL. Zo zeiden ze een paar dagen terug nog dat bij retourneren verzending via PostNL gratis is, nu is die melding weggehaald. Ook heeft de omnichannel-speler het plots over ‘een postkantoor’ in plaats van ‘een PostNL-postkantoor’.

Coolblue op retourpagina over PostNL.

Update 20 februari:

Coolblue heeft inmiddels gereageerd op de vragen die wij hierboven stelden. Het zegt dat het inderdaad wil voorkomen dat consumenten met zware producten naar de winkel toekomen, liever sturen ze een reparateur naar hen toe of halen ze het product thuis op. Ook spreekt het nu doelbewust over ‘postkantoor’ in plaats van specifiek een PostNL-postkantoor, omdat ze in België ook met Bpost werken. “Vandaar dat we het algemeen hebben gehouden op deze pagina van de site die ook voor Belgische klanten geldt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten