Coolblue wil Duitse markt aanvallen

Coolblue wil Duitse markt aanvallen

Coolblue heeft haar pijlen gericht op Duitsland. Na de aankondiging van een eerste winkel in Duitsland, die eind dit jaar moet opengaan, is het nu in Noordrijn-Westfalen druk aan het zoeken naar meer locaties voor een winkel.

Vorige maand maakte Coolblue bekend nog dit jaar voor het eerst een winkel te openen in Duitsland en wel in Düsseldorf, hoofdstad van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Maar daar blijft het niet bij. De omnichannel-speler is in de regio al druk op zoek naar meer plekken waar het een winkel kan openen.

‘Oorlogsverklaring aan MediaMarkt’

En daarmee is de aankondiging volgens Welt am Sonntag een oorlogsverklaring aan concurrenten als MediaMarkt en Saturnus. “Het bedrijf met zesduizend medewerkers wil nu ook de Duitse markt aanvallen”, zo schrijft de krant, die met oprichter en CEO Pieter Zwart praatte.

We pakken de Duitse markt stad voor stad aan.

Die geeft toe dat Coolblue een grondige uitbreiding naar Duitsland plant. “We pakken de Duitse markt stad voor stad aan”, zo vertelt hij. Daarbij ligt de focus op dit moment op Noordrijn-Westfalen, maar daar kunnen later zeker andere regio’s aan worden toegevoegd.

Zwart licht toe: “We zijn intensief op zoek naar geschikte locaties in Noordrijn-Westfalen, meestal met duizend vierkante meter aan winkelruimte op goede binnenstedelijke locaties.”

Coolblue in Duitsland logisch na succes Benelux

De aankondiging om de Duitse markt gelijk goed te betreden oogt als een logisch gevolg van het succes dat Coolblue heeft opgebouwd in de Benelux. Met een omzet van bijna twee miljard euro vorig jaar is het zowel online als offline een populaire speler in het elektronicasegment in Nederland en België.

Tilburg-Düsseldorf is minder ver dan Tilburg-Groningen.

In juli 2020 zette Coolblue haar eerste stapjes in Duitsland met een webwinkel en het bezorgen en installeren van producten in de regio Düsseldorf. Zwart zei destijds dat de keuze voor deze Duitse stad vooral praktisch is. “Het is lekker dichtbij: van Tilburg (waar een distributiecentrum staat, red.) naar Düsseldorf is minder ver dan van Tilburg naar Groningen.”

Düsseldorf als visitekaartje Coolblue in Duitsland

Eind dit jaar moet de eerste Duitse winkel van Coolblue haar deuren openen. Met 2600 vierkante meter aan winkelruimte zal dat geen kleine vestiging worden. “De winkel in winkelcentrum Kö-Bogen is ons visitekaartje voor Duitsland”, zo vertelt de Coolblue-baas aan Welt am Sonntag.

In de deelstaat Noordrijn-Westfalen wonen meer mensen dan in heel Nederland.

De focus ligt vooralsnog op Noordrijn-Westfalen. Maar wij Nederlanders moeten niet denken dat het een minieme investering wordt. In deze deelstaat wonen bijna 18 miljoen inwoners, meer dan in heel Nederland dus.

Net als in ons land wil Coolblue in Duitsland zich onderscheiden van de concurrentie door een uitgebreide service. Prijsleiderschap heeft dus niet de hoogste prioriteit. “We doen zeker mee aan verkoopacties zoals Black Friday. Maar elke week een kortingsoorlog uitroepen is niet typisch Coolblue”, aldus Zwart.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten