Colruyt gaat online boodschappen aan huis bezorgen

Colruyt gaat online boodschappen aan huis bezorgen

Een directe concurrent voor Bol.com of Amazon zal Colruyt hoogstwaarschijnlijk niet snel worden, maar de supermarkt is wel intensief bezig op het gebied van ecommerce. Zo kunnen klanten uit de grote steden vanaf volgend jaar hun online bestelde boodschappen thuis geleverd krijgen.

Met deze stap gaat Colruyt harder de online concurrentie aan met Delhaize en Carrefour. Delhaize was in 2016 de eerste grote Belgische supermarktketen die aan thuisbezorging deed, terwijl Carrefour sinds enige tijd ook aan huis levert.

Alleen in grote steden

De bedoeling is dat boodschappen die klanten via de Collect & Go-webshop van Colruyt bestellen ook bij de consument thuis worden geleverd. Het gaat hierbij wel om klanten uit de grote steden. Zo worden er testprojecten opgezet in Antwerpen, Gent en Brussel, maar wordt er ook gekeken naar plaatsen als Namen en Luik, zo deelt operationeel directeur Frans Colruyt mee. “We zijn niet van plan producten thuis te bezorgen in het zuidelijkste punt van BelgiĆ«.”

Stap was al aangekondigd in jaarverslag

Dat Colruyt in de thuisleveringen stapt is geen verrassing. Sowieso niet omdat de concurrentie het al aanbiedt en de supermarktketen dus eigenlijk niet kan achterblijven, maar ook omdat het bedrijf deze ambitie al had aangekondigd in haar meest recente jaarverslag.

De Tijd blikt in haar artikel nog eens mooi terug op wat CEO Jef Colruyt een jaar geleden zei, over dat de supermarktketen zijn achterstand op Bol.com en Amazon wilde inhalen. Destijds zei hij daarover: “We willen er absoluut voor gaan en blijven investeren. Als het over enkele jaren nog niet gelukt is een antwoord te vinden op buitenlandse non-foodwebwinkels, zullen we onze conclusies trekken.”

‘Geen concurrent meer voor Bol.com’

Nu, Ć©Ć©n jaar later, zegt hij dat het nog altijd hun houding is tegenover non-food-ecommerce. “We hebben nog geen definitieve beslissing genomen over online non-food, maar we zijn nu met andere dingen bezig.” Operationeel directeur Frans Colruyt denkt in ieder geval geen concurrent te kunnen zijn voor de Nederlandse webgigant Bol.com: “Zeg nooit nooit, maar ik denk het niet.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten