Budbee: elke dag 300 bezorgers op pad

Budbee: elke dag 300 bezorgers op pad

Budbee is sinds 2016 actief in thuisland Zweden, begin vorig jaar kwamen daar Finland en Denemarken bij en sinds september is de last mile-speler ook hier aanwezig. “Nederland is de springplank naar de rest van Europa”, zegt general manager Nederland Jørgen Höppener. Ecommerce News ging met hem in gesprek over de uitbreiding naar het Europese vasteland.

Met uitgebreide updates, een foto van de bezorger, live voortgang van de route op de kaart en een exacte voorspelling van het bezorgmoment wil Budbee de pijnpunten van de last mile wegnemen. In Zweden, Finland en Denemarken is het bedrijf naar eigen zeggen marktleider in thuisbezorgingen.

Vorig jaar ontving Budbee een investering van 4,8 miljoen euro – onder andere van H&M – om ook buiten Scandinavië voet aan de grond te krijgen. En afgelopen juni werd een kapitaalinjectie van circa 27 miljoen euro afgerond, waarmee het bedrijf versneld kan opschalen.

‘Er is nog voldoende ruimte voor ons op de markt’

Hoewel Nederland al een aantal sterke spelers kent op het gebied van same-day– en next-day-delivery, denkt Jørgen dat er nog voldoende ruimte is voor Budbee. “Elke partij zegt de klant centraal te stellen, maar wij gaan daarin nog een stapje verder. Onze zelfontwikkelde technologie staat daarin centraal”, vertelt hij.

Bij Budbee kunnen ontvangers de bezorgtijd en -plek personaliseren. Zo kunnen ze het pakket laten neerzetten bij de voordeur of kiezen voor een andere bezorgdatum. Daarnaast worden de pakketten verzekerd verstuurd. Verder krijgt de consument standaard een tijdvak van een uur. Wie wil kan zich vooraf tegen een meerprijs verzekeren van een specifiek uurvak.

Het bezorgtijdstip is op de minuut nauwkeurig.

Naast dat de klant meerdere updates krijgt over de bezorging en de bezorger realtime op de kaart kan volgen, ziet hij hoeveel stops er nog gemaakt moeten worden. “Vanaf dat de bezorger gaat rijden weet de consument op de minuut nauwkeurig wanneer het pakket wordt bezorgd.”

Budbee mikt op spelers met minimaal zo’n vierduizend zendingen per jaar. Een pakket zonder toeslag mag een maximale lengte hebben van 120 centimeter en de omtrek mag niet groter zijn dan 300 centimeter. Het maximale gewicht is twintig kilogram. Webwinkeliers met vijf tot twintig pakketten per dag kunnen hun orders afgeven bij één van de zes eigen hubs of bij één van de 350 drop-offpunten. Bij meer dan twintig pakketten per dag kunnen deze worden opgehaald door Budbee.

Vierhonderd procent groei ten opzichte van halfjaar geleden

Voor de bezorging (en het ophalen van de retouren) werkt Budbee samen met lokale koeriersbedrijven. “Uiteindelijk willen we dit combineren met een eigen wagenpark, maar voorlopig kunnen we nog voldoende opschalen met externe partijen”, zegt Jørgen, die inmiddels bijna dertig mensen op de loonlijst heeft staan. “Nog geen jaar geleden bestond het Nederlandse team nog uit elf medewerkers, de groei zit er dus lekker in.”

De general manager vertelt dat Budbee ten opzichte van een halfjaar geleden ruim vierhonderd procent is gegroeid. “Dat bekende Scandinavische namen als H&M, NA-KD en Desenio – die ook in Nederland een groot volume hebben – al gebruikmaakten van Budbee heeft ons absoluut geholpen. Maar inmiddels maken ook steeds meer Nederlandse merken gebruik van onze diensten, waaronder Fonq, My Jewellery en YourSurprise.”

We bedienen zo’n honderd Nederlandse klanten.

Momenteel bedient Budbee zo’n honderd Nederlandse klanten, die via een maatwerkintegratie of een koppeling met SendCloud, Paazl, Transsmart, Pakketpartner en ShopsUnited hun pakketten kunnen versturen. Hoeveel pakketten Budbee inmiddels voor deze partijen heeft bezorgd wil Jørgen niet delen. “Ik kan je wel vertellen dat er van maandag tot en met vrijdag zo’n driehonderd bezorgers per dag voor ons op pad zijn.”

Nederland als springplank naar de rest van Europa

Jørgen verwacht dat dit aantal snel zal toenemen, aangezien Budbee in gesprek is met diverse fulfilmentpartijen en pakketstapelaars. “Samenwerkingen met partijen die veel webwinkeliers bedienen, vormen een belangrijk deel van onze uitbreidingsplannen. Alles in de operatie is er op gericht om snel te kunnen opschalen.”

Dat Budbee voor haar uitbreiding koos voor Nederland heeft ook te maken met de snelheid waarmee het hier kon lanceren. “Het is een klein land met een hoge bevolkingsdichtheid en een grote online aanwezigheid. Binnen drie maanden waren we operationeel.”

Dit jaar ligt de focus op het vergroten van het marktaandeel in de huidige markten, het verduurzamen van de operatie en het uitbouwen van de naamsbekendheid in Nederland. Vanaf 2021 wil Budbee stapsgewijs uitrollen in andere Europese landen.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten