menu

Buckaroo toont ontwikkelingen in betaalmethoden

We weten allemaal dat iDeal in Nederland domineert, creditcards belangrijk zijn en dat achteraf betalen in opkomst is. Maar wat zijn de cijfers nu precies? Voor Ecommerce News deed Buckaroo een boekje open. In het eerste kwartaal van 2016 steeg het marktaandeel van iDeal-transacties met 5,6% ten opzichte van afgelopen jaar.

‘iDeal absolute winnaar’

Currence toont vrij publiek de groeicijfers van iDeal, de bekendste online betaalmethode van ons land, en elk kwartaal lijkt er wel weer een nieuw record te worden bereikt ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Niet zo gek, ecommerce groeit nog altijd en iDeal is allang geen pure b2c-betaalmethode meer. Maar aanbieders van achteraf betalen, cadeaukaarten en partijen als PayPal geven ook aan sterk te groeien. Wie wint er dan het meest?

Volgens Buckaroo is het net hoe je het wil zien en dus gingen wij samen met de PSP op onderzoek uit. De eerste uitkomst zal voor veel webwinkeliers misschien weinig verrassend zijn; iDeal blijkt niet alleen in absolute aantallen, maar ook procentueel weer meer marktaandeel naar zich toe te hebben getrokken. Het groeide met 5,6% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015.

Niet alleen komen er nog altijd mensen bij die met internetbankieren starten, er worden daarnaast steeds vaker iDeal-links in digitale facturen en rekeningen opgenomen en ook mobiel is afrekenen met iDeal steeds gemakkelijker. Een trend die ook Buckaroo is opgevallen, want daar lijken traditionele overboekingen de grote verliezer. Deze betaalmethode verliest maar liefst 20% van haar marktaandeel.

‘Creditcards en cadeaukaarten relatief grote winnaars’

Dat betekent gelijk dat iDeal niet de enige winnaar is. Zo groeide het aandeel creditcard-betalingen met 28%, naar verhouding dus een grotere groei. Ook PayPal (19% groei) en cadeaukaarten zijn sterk gegroeid. Cadeaukaarten hebben zelf een groei van bijna 36%. Achteraf betalen wordt veelal gezien als een zinvolle toevoeging in online betalen. In 2016 groeide deze betaalmethode 33%. Belangrijk detail; in 2015 was het aandeel van AfterPay daarin de helft, terwijl in 2016 twee derde van de achterafbetalingen via AfterPay worden afgerekend. Die aanbieder wint sterk, terwijl het hele concept van achteraf betalen nog wel achterloopt op vormen als PayPal of creditcards.

Buitenland groeit

Een andere conclusie is dat, ondanks de groei van iDeal, de bij Buckaroo aangesloten webwinkels steeds meer zaken doen met het buitenland. Al gaan de betalingen daar dus wel nog relatief vaak via traditionele betaalvormen zoals creditcards en PayPal. Die betaalmethoden hebben daar dan ook een deel van de groei aan te danken, maar ook Bancontact (met een groei van 12,5%) en met name Sofort (met een groei van 83,3%) tonen internationale groei.

Disclaimer; Buckaroo-cijfers

Wij bij Ecommerce News hameren bij internationale webshops wel eens op de aanwezigheid van iDeal en ook creditcards worden eigenlijk overal wel aangeboden, maar uit de cijfers van Buckaroo blijkt eigenlijk dat je daarmee nog een groot aantal betalingen zou kunnen mislopen. Zeker de groei in betalingen via cadeaukaarten verrast ons positief, dit maakt het overwegen hiervan meer dan waard! Al past daar wel een disclaimer bij, want we hebben hier helaas alleen cijfers van Buckaroo over alle transacties van het eerste kwartaal 2016 ten opzichte van het eerste kwartaal 2015. Mocht jij je niet direct in bovenstaande cijfers herkennen, hoeft dat niet direct een probleem te zijn.

Tags

Reacties