Bol.com telt 50.000 verkooppartners

Bol.com telt 50.000 verkooppartners

Bol.com telt inmiddels 50.000 externe verkopers. De afgelopen drie jaar is het aantal partners bijna verdubbeld volgens de webgigant. Samen zijn de verkopers in het eerste kwartaal van 2022 goed voor 60 procent van Bol.com’s omzet. De groei in partners vlakt wel af na de pandemie-piek.

Bol.com begon in 2011 met verkoop via partners op het platform. Van alle partners maakt tegenwoordig een derde gebruik van Bol.com’s fulfilmentoplossing, Logistiek via Bol.com. Het ecommerce-platform verwacht dat dit aandeel in 2025 op maar liefst 90 procent ligt. Maar de partnergroei lijkt sinds 2020 af te vlakken.

‘Hoeveelheid partners in 3 jaar bijna verdubbeld’

De webgigant tikt nu de 50.000 verkopers aan. Vooral de laatste jaren is het aantal verkopers sterk gegroeid: in drie jaar tijd is deze groep bijna verdubbeld. De grootste groei vond plaats in 2020, toen 10.000 partners zich bij Bol.com aansloten.

In 2020 kwamen er 10.000 partners bij.

41 miljoen artikelen

Vrijwel alle externe verkopers zijn gevestigd in Nederland en België, aldus het platform, naast enkele ondernemers elders in de Europese Unie. Mede dankzij de vele partners bestaat het aanbod op Bol.com nu uit 41 miljoen artikelen in ‘tientallen productcategorieën’.

Bol.com telt nu 13 miljoen klanten in Nederland en België.

In piekjaar 2020 nam het aanbod met maar liefst 12 miljoen artikelen toe – een toename van 42 procent. Het platform telt nu 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten.

Groei partners vlakt af na coronajaar 2020

Hoewel er tussen april en september 2020 ruim 8.000 partners bijkwamen, liep de groei in dezelfde periode in 2021 terug met slechts 2.000 nieuwe verkopers. Tussen 2021 en 2022 zijn er ook minder extra partners aangesloten. De vraag is dus of de groei aanhoudt na de ecommerce-piek tijdens de pandemie. Dit terwijl Bol.com fors meer partners verwacht en hierom de magazijnruimte verdubbelt.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten