Ecommerce News
menu
lightspeed ecommerce

Bol.com: CO2-uitstoot 39% lager

Bol.com: CO2-uitstoot 39% lager

Bol.com heeft het vorig jaar voor elkaar gekregen om de CO2-uitstoot per pakket te verlagen met 39 procent ten opzichte van 2018. De bedoeling is om de uitstoot over vier jaar op 0 procent te krijgen.

De verlaagde uitstoot geldt voor pakketten die Bol.com zelf verzendt en voor pakketten van externe verkopers die hun logistiek uitbesteden aan de webwinkelgigant.

De verkleinde voetafdruk is onderdeel van Bol.com’s ambitie om winkelen bij hen in 2025 klimaatneutraal te maken. Concreet betekent dit dat er 0 gram CO2-uitstoot plaatsvindt per pakket en dat er voor elk artikel een duurzamer alternatief is.

Meest duurzame marktplaats uit Europa

Dat Bol.com sinds enkele jaren stevig inzet op duurzaamheid is niet onopgemerkt gebleven. Begin dit jaar werd uit een onderzoek al duidelijk dat Bol.com de meest duurzame marktplaats uit Europa is. Dit werd onder meer bevestigd door het feit dat al hun kantoren, datacenters en distributiecentra in Nederland en Belgiƫ sinds vorig jaar op 100 procent zonne- en windenergie draaien.

Alle kantoren, datacenters en distributiecentra draaien op zonne- en windenergie.

Meer slimme inpakmachines

Ook heeft de ecommerce-reus vorig jaar vier nieuwe inpakmachines toegevoegd aan het arsenaal, waardoor het nu in totaal elf van dit soort slimme inpakmachines heeft. “Door onze inpaktechniek reduceren we zowel het karton tot een minimum als de lucht in pakketjes, waardoor er meer pakketjes per transport meekunnen”, zo schrijft het in haar MVO-update.

Verder heeft Bol.com vorig jaar 12 procent minder karton per artikel gebruikt dan een jaar ervoor. Dit komt omdat ze zo dun mogelijk karton met precieze afmetingen gebruiken. En als de originele verpakking van een product stevig genoeg is, dan verzenden ze pakketjes zonder omdoos, een initiatief dat enkele jaren terug al het licht zag.

Bol.com gebruikt per artikel 12% minder karton.

Ook opende de webwinkel nog eens 122 Bol.com-afhaalpunten in winkels van Albert Heijn en Delhaize (net als Bol eigendom van Ahold Delhaize). Door deze pick-up-points hoeven er minder busjes de woonwijken in te rijden en wordt er dus ook minder CO2 uitgestoten.

Vaker een duurzamer alternatief

Los van de logistiek probeert Bol.com ook in de webwinkel zelf wat aan duurzaamheid te doen. Zo bood het in 2019 in zo’n 10 procent van hun winkelschappen een duurzamer alternatief. Eind vorig jaar is dat percentage gegroeid naar 34 procent.

Het duurzame assortiment bestaat uit onder meer 1,6 miljoen tweedehands producten, 6 duizend producten gemaakt van gerecycled materiaal en meer dan 12 duizend biologische producten. Ook is het vorig jaar gestopt met de verkoop van wegwerpplastic.

Duurzaamheid bij Bol.com anno 2020.
Duurzaamheid bij Bol.com anno 2020.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch