Beslist.nl: Zeshonderd winkelwagens in 2016 een feit’
In augustus schreven wij nog over de livegang van de 300e winkelwagen, inmiddels is duidelijk dat nog voor het einde van dit jaar het aanbod van meer dan zeshonderd aangesloten webwinkels direct vanaf Beslist.nl besteld kan worden. Een serieuze mijlpaal en dus ging Ecommerce News in gesprek met directeur Kees Verpalen over de plannen van het bedrijf.
In augustus vertelde operationeel directeur Léon Kramer al dat de stroomversnelling goed zichtbaar was. Door stijgende conversiepercentages en dito verkoopcijfers steeg ook de vraag naar de winkelwagenoplossing, zo gaf hij destijds aan. Directeur Kees Verpalen bevestigt dit feit door aan te geven dat er inmiddels al meer dan zeshonderd webshops de winkelwagen-keuze hebben gemaakt. Technisch moet de mijlpaal nog gerealiseerd worden, maar dat zal één dezer dagen gebeuren.
Het aantal verdubbelen in iets meer dan drie maanden klinkt fantastisch, toch blijft Kees zelf nuchter. “Dat vraag je de verkeerde. Ik ben niet snel tevreden. We realiseren steeds meer winkelwagens en bestellingen, maar ik denk dat de prestaties daarvan nog beter kunnen. Tevreden over de winkelwagens ben ik pas als we Coolblue qua conversiepercentages overtreffen.” Bij dat percentage komt het winkelcentrum nog niet in de buurt. Al scoort het nu al beter dan de gemiddelde webshop dankzij haar bekende naam, de conversiekracht, goede mobiele gebruiksvriendelijkheid en het grote aanbod, denkt de directeur.
‘De vervolgaankoop wordt een uitdaging’
Beslist.nl is altijd duidelijk geweest dat het de verkopen te allen tijde blijft doorsturen naar de webwinkel. Hoe kijkt het platform dan tegen webwinkels aan die de vervolgaankoop ‘stelen’ via huisstijlverpakking, inserts met korting bij vervolgaankopen binnen de eigen webshop, et cetera? “Die acties zie ik niet als stelen. Het liefst ziet Beslist.nl de online shopper terug via een retentieprogramma, maar natuurlijk heeft een webwinkelier zijn eigen oplossing voor klantenbinding. Beslist.nl levert bestellingen aan de webshops inclusief klantinformatie. Als een webwinkelier dat wil kan hij dus acties ontwikkelen om de vervolgaankoop naar zijn eigen webshop te leiden.”
De grootste veranderingen in 2016 stonden in het teken van de winkelwagenformule. “Onze plannen voor komend jaar? Dat zijn de winkelwagen, winkelwagen en winkelwagen. Ja, ik zie ook dat iedereen het heeft over het buitenland, omnichannel of soortgelijke zaken. Ik zie die kansen ook, maar die stap maken we pas als we de winkelwagen-oplossing op orde hebben. We kunnen zowel qua conversieprestaties als aantallen winkelwagens nog verdubbelen, dus daar ligt voorlopig onze focus.”
‘Focus op de Nederlandse markt’
Met de winkelwagen-oplossing wil Beslist.nl het grootste online winkelcentrum van Nederland worden. “Wat dat betekent voor de activiteiten in België? In het verleden bezochten veel Vlaamse consumenten Beslist.nl. Die kwamen webshops tegen die niet leverden in België. Dat was niet alleen nadelig voor de consument, maar ook voor de webshops die niet in België leveren maar wel de kliks moesten afrekenen. Door Beslist.be te starten voorkomen we dit en zijn we tegemoetgekomen aan de vraag vanuit de markt. Op Beslist.be staan uitsluitende Nederlandse webshops die er geen probleem mee hebben om over de grens te bezorgen, aangevuld met Belgische webshops. Ook op die site kan men afrekenen via de winkelwagen. Natuurlijk is er meer uit de Belgische markt te halen, maar voor nu ligt onze focus op Nederland.”
Reacties