menu

Beslist: ‘Investeren in webwinkels prioriteit’

De grootste vergelijkingssite van het land groeit momenteel hard. Zonder slag of stoot gaat het niet, maar het is goed te zien dat het lekker gaat bij het bedrijf. Al lijken ze zelf daar maar mondjesmaat tevreden over. “Met veel webwinkels kan het contact nog beter. Wij kunnen ze veel leren, en kunnen zelf ook veel leren van hen”, aldus de COO van het bedrijf.

Afgelopen zomer schreven we dat Beslist een groei van 50% ambieerde, waarna het vrij stil werd rond de vergelijker. Voor ons was dat tijd om het bedrijf weer eens op te zoeken en als we langskomen bij Beslist is het duidelijk dat het inderdaad een enorme groei doormaakt. Allerlei nieuwe kantoortjes worden ingericht en er lijkt zelfs een hele nieuwe verdieping in het pand bij te zijn gekomen. “Het klopt. We groeien zowel online als offline enorm hard”, zegt COO Leon Kramer, als we plaatsnemen in een nieuwe ruimte. “We hebben momenteel veel vacatures. Erg interessant, want met al die nieuwe gezichten krijg je gelijk een beeld van hoe mensen naar ons kijken.”

‘Stoppen met conversiepixel’
Dat blijkt vooral positief. Het bedrijf is richting de buitenwereld natuurlijk bekend van de televisiereclames en schaatssponsoring. Toch erkent de operationeel directeur dat ook daar ‘de pixel’ wel eens ter sprake is gekomen. “Ja, zelfs bij sollicitanten. We kunnen het in een gesprek wel uitleggen maar daarmee wordt wel direct duidelijk dat het in de buitenwereld nog altijd een heikel punt is. En dus gaan we daar mee stoppen.”

“We willen de grootste winkelplaats van Nederland worden en kunnen dat niet zonder een mooi breed aanbod en volledige samenwerking met webwinkeliers. We merken dat de conversiepixel die samenwerking in de weg kan staan. Die komt dus te vervallen. Ja, we gaan weer terug naar CPC en sterker inzetten op de winkelwagen. Hoe je dat moet interpreteren? Je kunt het zien als een mea culpa. We hebben de reacties op dat model onderschat en erkennen dat we daar een fout hebben gemaakt.”

‘We willen webwinkels beter leren kennen’
“De pixel had als doel om webwinkels en hun problemen beter te leren kennen en die samen met hen op te lossen. Die informatiestroom gaat dus niet door, maar het doel blijft. Niet iedereen heeft het kapitaal van de top vijf grootste webwinkels en het zou – ook voor ons – nadelig zijn als de middelgrote shops uiteindelijk verliezen en we in ons land maar een handvol echt succesvolle webwinkels overhouden.”

“Om te zien waar verbeteringen mogelijk zijn, zullen webwinkels echter ook data met ons moeten delen. Maar daarbij zullen we vooraf duidelijk maken wat we ermee doen. En in tegenstelling tot andere marktplaatsen, plaza-oplossingen of verzamelplaatsen geven wij de blijvende garantie dat wij nooit zullen inkopen.”

“Al het aanbod op onze site is dus van webwinkels. Vanaf juni kiezen we ervoor om verder in te zetten op onze eigen winkelwagen. Wij hebben kennis van klantenservice en marketing in huis en denken het aanbod van webwinkels goed te kunnen verkopen. Alle data die daarbij komt kijken – denk aan adresgegevens, maar ook aan een opt-in voor een nieuwsbrief, of conversieverbeteringen – willen we delen met de webwinkelier die de order mogelijk gaat maken. Onze missie voor komende tijd is daarom ook om meer ondersteuning te bieden aan webwinkeliers.”

“Denk aan de productfeeds bijvoorbeeld. Wij krijgen die van webwinkels, maar vaak gaat het daar nog wel eens mis. Als wij bijvoorbeeld traffic sturen naar een webwinkel voor schoenen, zonder dat we weten welke maat of kleur er op voorraad ligt, dan sturen we traffic die niet kan converteren. Dat is voor zowel de webwinkelier als Beslist in het nadeel. Bij betere feeds zal de conversie en daarmee de samenwerking sterk kunnen verbeteren. Er zijn bureaus die daarin zijn gespecialiseerd. In overleg met de webwinkel gaan we graag in gesprek of dat nuttig zou kunnen zijn. Zoals genoemd zijn betere feeds ook in ons voordeel dus als daar een grote slag gemaakt kan worden dan kan ik me zelfs voorstellen dat Beslist soms bereid zal zijn om de kosten daarvoor te dragen.”

“Met het aanbod van zo’n tienduizend webwinkels doen we het goed, maar met betere communicatie en hogere investeringen in de samenwerking, kan dat nog een niveau hoger. Het CPC-model komt terug, maar prijzen zullen wel worden aangepast. Logisch dat een webwinkel daar wat tegenover zal willen zien. Onze USP voor webwinkels zal hem moeten liggen in onze kennis van marketing, klantenservice en ecommerce. Hogere kosten kunnen alleen worden goedgemaakt met de juiste hoeveelheid en kwaliteit van traffic en een stroom aan orders.”

Tags

Reacties