Bereid je webshop voor op de feestdagendrukte

Bereid je webshop voor op de feestdagendrukte

Het is buiten alweer een tijdje herfst, files nemen toe en op kantoor wordt aardig wat gesnotterd en gehoest door verkouden collega’s. Voor veel webwinkeliers zijn dat signalen om zich met een grote glimlach voor te bereiden op het feest dat komen gaat: de omzetpiek in de webwinkel! Ben jij er al klaar voor?

Als je vooral zwemkleding of hangmatten verkoopt is het natuurlijk niet van toepassing, maar voor veel webwinkeliers is de invloed van feestdagen als Sinterklaas en Kerstmis niet te missen. Sommige webshops realiseren in het laatste kwartaal meer omzet dan in de drie voorgaande kwartalen. Maar dan moet je hier wel goed op voorbereid zijn. Wat zijn nu de belangrijkste voorbereidingen die je dit feestseizoen op orde moet hebben?

Veiligheid op orde?

De eerste stap die je kunt maken is om te controleren of de veiligheid van je webshop nog op orde is. Niet alleen goedwillende klanten zijn extra actief in het najaar. Door de drukte op ecommercesites zijn ook hackers en andere internetcriminelen wat actiever. Controleer goed – of laat een externe specialist een check uitvoeren – of jouw webwinkelsoftware de laatste veiligheidspatches heeft geïnstalleerd. En zoek uit of je klant-, en betaaldata veilig is en of er geen ongewenste code op jouw webshop kan worden uitgevoerd.

Aanbod op orde?

Is jouw aanbod al gericht op het najaar? Of ga je nog een keer met je leverancier in gesprek over mogelijke aanvullingen op jouw assortiment? Zijn de producten goed vindbaar en zichtbaar op je shop? Ziet alles er nog goed uit, of is het zaak nog een keer de productfoto’s, -omschrijvingen en -kenmerken goed langs te lopen?

Traffic-bronnen op orde?

Om een omzetpiek te realiseren moet je natuurlijk wel vindbaar zijn. Je SEO- en Adwords-posities heb je ongetwijfeld het hele jaar bijgewerkt. Maar hoe zit het met Google Shopping? Het lijkt erop dat die meer traffic gaat doorsturen naar andere vergelijkers. Is dat voor jou reden om toch nog maar een keer wat extra budget te steken in vergelijkingssites als Vergelijk.nl, Beslist.nl of Bol.com?

Is Adwords of Google Shopping nog wel te betalen in het najaar? Er zijn steeds meer alternatieven. Heb je al advertenties op Bing? De zoekmachine is in Nederland relatief klein, maar de advertenties staan ook op partnersites als Duckduckgo.com, een zoekmachine die je niet volgt. Daarnaast is dit najaar misschien het moment om wat extra advertentiebudget in sites als YouTube of Facebook te steken?

Kan je site het aan?

Als je site nu al soms wat traag overkomt met de huidige bezoekersaantallen, kun je er vergif op nemen dat er straks digitale files ontstaan. Nu een ochtend spenderen aan het verbeteren van de snelheid van je webshop, kan je straks veel ongemak en omzetverlies besparen. Op sites als Gtmetrix.com of Webpagetest.org kun je testen hoe snel een pagina van je website laadt. Die sites geven direct een score en tonen direct een lijstje met verbeterpunten waarmee ze tot die score zijn gekomen.

Voorraad en financiën op orde?

Het is leuk als je extra bestellingen krijgt, maar die moet je wel kunnen leveren. Is je magazijn al opgeruimd of wordt het straks een grote chaos met door elkaar staande pallets en dozen? En kun je al die extra voorraad eigenlijk wel voorfinancieren of heb je al een deal met je leverancier voor een langere betaaltermijn? Je zou de eerste retailer niet zijn die juist kopje onder gaat tijdens een omzetpiek, omdat de kosten altijd voor de baten uitgaan. Kan jouw werkkapitaal de feestdagendrukte aan?

Handjes beschikbaar?

Als je fulfilment is uitbesteed en je voor klantcontact een hulplijntje naar een callcenter hebt, zul je niet zo snel bezwijken onder wat extra najaarsdrukte. Maar als je nu zelf je pakketjes inpakt en alle telefoontjes en mailtjes zelf beantwoordt dan zou je het nog wel eens bijzonder druk kunnen krijgen. Extra stress bij jou heeft uiteindelijk zijn invloed op de klanttevredenheid. Negatieve reviews kunnen ervoor zorgen dat alle winst uit dit najaar in 2018 als sneeuw voor de zon verdwijnt. Investeer daarom niet alleen in extra omzet en bestellingen, maar ook in de klanttevredenheid als je jouw webwinkel nog wat langer wilt runnen!

Last minute-acties?

Veel klanten zullen geneigd zijn om tot het laatste moment te wachten met hun bestelling. Met als resultaat dat jij in oktober vrijwel niets te doen hebt, en eind november opeens de drukte niet meer aankunt. Je kunt hier natuurlijk zelf wel wat in sturen. Zo kun je begin oktober op je site, in nieuwsbrieven en via social-mediakanalen al duidelijk maken dat de feestdagen-aanbiedingen bij jou al zijn begonnen.

Probeer vaste klanten vast te mobiliseren door in oktober met een extra kortingsactie te spelen, of bied alvast aan om bestellingen in Sinterklaaspapier in te pakken. Toon een beperkte voorraad en communiceer op-is-op-acties.

Last but not least: zorg dat je zelf voorbereid bent

Heb je zelf al zin in de feestdagen? Veel webwinkels realiseren misschien een mooie verkooppiek, webwinkeliers zijn soms tot half januari ziek van de stress die al deze drukte oplevert. Probeer zelf ontspannen het feestdagenseizoen in te gaan. Werk met een duidelijke kalender, en maak vooraf – of daar waar mogelijk – ook wat tijd voor jezelf vrij. Want hoe blijer jij op je werk verschijnt, hoe leuker het werk is voor collega’s en uiteindelijk de beleving bij de klant. Vergeet dus ook jezelf niet!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten