menu
lightspeed ecommerce

Belgische LensGroup verdubbelt omzet in Nederland

Belgische LensGroup verdubbelt omzet in Nederland

Normaal gesproken zijn het de Nederlandse ecommerce-bedrijven die het goed doen in België, maar LensGroup doet het andersom. Het bedrijf achter onder andere LensOnline wist de afgelopen zes maanden haar omzet in ons land te verdubbelen. LensGroup geeft de omnichannel-benadering als belangrijke reden.

Volgens CEO Koen Anné heeft de coronacrisis de ogen geopend bij opticiens in Nederland. “Plots beseffen zij ook dat ze ecommerce moeten omarmen in plaats van wegduwen.” In de afgelopen zes maanden wist LensGroup haar netwerk van opticiens dan ook met 22 nieuwe leiden uit te breiden.

LensGroup zag potentie in online lenzen verkopen

LensGroup gaat er prat op dat zij aan het begin van dit millennium al de potentie zagen van de online verkoop van contactlensproducten. Het heeft jarenlang gewerkt aan het opzetten van een ‘hybride distributiemodel’, een situatie waarbij de webwinkel lokaal samenwerkt met opticiens en hun fysieke ketens. LensGroup noemt dit “nu meer dan ooit hét model van de toekomst”.

Hybride distributie is hét model van de toekomst.

6.000 nieuwe klanten in Nederland erbij

LensGroup deelt in haar persbericht mee dat de afgelopen zes maanden niet alleen de omzet verdubbelde, maar dat er ook meer dan 6 duizend nieuwe klanten in Nederland zijn bijgekomen. “We kunnen alleen maar concluderen dat het samenwerkingsmodel ook in Nederland definitief is doorgebroken.”

Volgens Anné zijn de opticiens te spreken over de samenwerking. Ze verliezen immers geen omzet op de verkoop van contactlenzen en bijbehorende producten, ondanks dat veel winkels dichtgingen. “Of een bestelling nu online of offline bij de opticien wordt geplaatst, hij deelt altijd in de opbrengst. We waren de enige leverancier aan wie ze iets verdiend hebben tijdens hun sluiting.”

Wat de toekomst betreft, wordt er nog meer ingezet op omnichannel. Anné: “LensGroup bezit momenteel meerdere webshops, waarvan sommigen enkel een online aanwezigheid en distributie hebben. We zien dat die niet zo sterk stijgen als de shops met zowel een on- als offline distributie. Dat inzicht gaan we nu verder verzilveren.”

De online-only shops groeien minder hard.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch