menu

Belgische ecommerce nog klein

Omvang Belgische ecommerce bekendDe Boston Consulting Group (BCG) heeft voor het eerst de omvang van de Belgische interneteconomie berekend. Volgens het rapport was de totale internetmarkt in 2009 8,6 miljard waard, of 2,5% van het BBP. Een stuk lager dan Nederland, dat uitkomt op 4,3%.

België heeft nu niet alleen een achterstand op Nederland maar ook op de andere Europese landen. In het land zouden er afgelopen jaar al meer dan vijfduizend webwinkels aanwezig zijn, maar dat is nog geen vierde van Nederland. Volgens het onderzoek komt er wel verandering in. “Het potentieel is aanzienlijk omdat België nog een groeispurt kan maken, zowel in het aantal gebruikers als in het aantal online bestedingen die deze gebruikers maken. In een realistisch scenario groeit de bijdrage van internet aan de Belgische economie tot €19,6 miljard in 2015, 4,6% van het BBP.” Zo concluderen de onderzoekers zelf.

Als we die groei mogen geloven zou de markt dus momenteel al meer dan tien miljard waard zijn.

Een op de drie bedrijven in België gebruikt internet
Dat de Belgische ecommerce een achterstand heeft op buurlanden was al bekend, maar nu blijkt dat slechts 33% van de Belgische kleine of middelgrote bedrijven, in 2009 het internet gebruikten om goederen en online diensten te verkopen, of zelfs alleen het internet gebruikt voor promotie van de diensten en producten. Dat is flink minder dan in Nederland (46%) of Groot-Brittanië (66%)

Het rapport van de The Boston Consulting Group toont verder aan dat ongeveer zestig procent van de 8,6 miljard euro die de Belgische interneteconomie waard is, afkomstig was uit ecommerce. Daarbij speelt ook Nederland een grote rol. Meer dan 23% van de ecommerce aankopen in België worden uit het buitenland aangeleverd. Belgen kopen bijvoorbeeld massaal bij webwinkels in Nederland. Die zijn er blij mee, want op deze manier geven de Belgen veel voordelen weg!

Ecommerce zorgt voor werkgelegenheid
Een van de voordelen is simpelweg werkgelegenheid. De Belgische ondernemingen die actief zijn in de interneteconomie zijn samen goed voor ongeveer achtentwintigduizend banen. Dat is meer dan in de energiesector, maar kan nog veel groter worden. Volgens het rapport ontwikkelen KMO’s (de Belgische MKB-sector) die actief het internet gebruiken, zich vier keer sneller en verkopen ze veertig procent meer aan het buitenland dan KMO’s die online minder actief zijn.

De markt moet dus veranderen. Dat was afgelopen jaren lastig, want de basis bleek niet goed. Tegelijkertijd toont het rapport aan dat enkele ingrijpende reacties van beleidsmakers nodig zijn. Belgie heeft nood aan een sterkere omgeving om e-commerce te stimuleren: meer sectoroverschrijdende samenwerking, meer eenvoudigere bouwstenen voor webshops, zelfs informatie in het onderwijs. Maar als die er komt, kan België een grote groeispurt maken.

Kortom, als het aan het onderzoek ligt, kopen de Nederlanders vanaf 2015 in België. Zal het uitkomen? We zijn benieuwd!

Tags

Reacties