Belgische ecommerce: 1 miljard tijdens feestdagen

Belgische ecommerce: 1 miljard tijdens feestdagen

De ecommerce-industrie in België heeft een omzet van 1 miljard euro behaald tijdens het zogeheten feestdagenseizoen. Dit bedrag staat gelijk aan 14 procent van de totale jaaromzet. Daarmee is het jaar dus op een zeer positieve manier afgesloten. Vooral schoonheidsproducten, eten en drinken en modeartikelen vonden dit jaar gretig aftrek.

Dit blijkt uit onderzoek van de Belgische ecommerce-associatie BeCommerce. Die onderzocht de verkoopcijfers van meer dan 720 webwinkels (wat overeenkomt met 82 procent van de ecommerce-markt) tijdens de eindejaarsperiode van vorig jaar. In de periode van 27 november tot en met 31 december haalden online retailers een gezamenlijke omzet van 1 miljard euro.

Kerst het belangrijkst qua aankopen
Hoewel Belgische consumenten in deze periode vooral tussen 10 en 24 december, de dagen voorafgaand aan kerstmis, hun aankopen deden, worden ook andere periodes steeds belangrijker. Zo heeft volgens BeCommerce het weekend van Black Friday en Cyber Monday een grote invloed gehad op de vaderlandse retailers en vertegenwoordigde dit weekend 9,3 procent (oftewel 93 miljoen euro) van hun omzetcijfer in de eindejaarsperiode. Ook Sinterklaas en tweede kerstdag waren populair met respectievelijk 6,2 en 4,1 procent van het omzetcijfer dat tijdens deze dagen werd gehaald.

De best verkopende productcategorieën zijn schoonheidsproducten (33,3%, stijging van 5,3% ten opzichte van 2014), eten en drinken (26,7%, +14%), modeartikelen (26,7%, -30%), decoratie (13,3%, -6%) en multimedia (13,3%, -20%).

Ecommerce in België: 7,3 miljard euro in 2015
In totaal was de Belgische ecommerce-sector goed voor 7,3 miljard euro in 2015. Volgens BeCommerce-bestuurder Carine Moitier was het afgelopen jaar rijk aan innovaties op de ecommerce-markt. “Voor de consumenten betekende 2015 de komst van de Chinees Alibaba, die zich onmiddellijk positioneerde op de 10e plaats in de BeShopping 100. Voor online handelaars werden nieuwe concepten gelanceerd, zoals de BeCommerce Market Monitor en het ecommerceplatform dat door de ministers Alexander De Croo, Kris Peeters en Willy Borsus werd gelanceerd. Dankzij dit platform wordt nachtwerk mogelijk en zullen in de komende drie jaar 5.000 jobs worden gecreëerd.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten