Combined Shape menu
Amazon.com

Amazon verkoopt 70 eigen merken

Amazon zet flink in op de verkoop van haar eigen producten. Het gaat hierbij niet alleen om duidelijke Amazon-producten als de Echo-speaker, maar om vooral om private-labelmerken. Op dit moment verkoopt de ecommerce-gigant meer dan 70 verschillende eigen merken. Met name in de fashion-categorie is Amazon nu actief.

Dat Amazon eigen merken vertoont is niks nieuws. Haar e-reader Kindle, de slimme speaker Echo en de Dash-buttons zijn een groot succes. Maar Amazon verkoopt ook producten van merken, waarbij niet gelijk duidelijk is dat die eigendom zijn van de ecommerce-reus. Vorig jaar augustus onthulde Quartz een lijst van de geheime merken van Amazon. Amazon bleek te zitten achter 19 merken, waaronder lingeriemerk Arabella, herenschoenenlabel Franklin & Freeman en NuPro, dat tech-accessoires maakt.

Sinds 2017 focust Amazon op private-labelmerken

Maar de lijst van Amazon-merken lijkt nu nog omvangrijker te zijn geworden. Het ecommercebedrijf begon in 2009 al met private-labelmerken, maar deed daarna vier jaar lang rustiger aan. In 2014 lanceerde het haar eigen luiermerk, maar die flopte genadeloos. Maar sinds het begin van 2017 is Amazon hard bezig om tal van private-labels te lanceren. Onderzoeksbureau L2 en later ook techblog Recode ontdekten dat Amazon nu meer dan zeventig van dit soort merken bezit.

Amazon: “We’re going big!”

“Met de snelle expansie heeft het bedrijf stilzwijgend een boodschap afgegeven aan retailers en merken die haar eerdere lanceringen van private labels afdeden als simpelweg tactieken die veel retailers hanteren: ‘we’re going big'”, zo schrijft Recode.

Amazon zelf blijft nuchter onder deze techniek. Het zegt voor private labels dezelfde aanpak te hanteren als bij alles wat ze bij Amazon doen:  ze richten zich eerst op de klant en werken van daaruit terug, met als doel om producten te verkopen waarvan het bedrijf denkt dat klanten die willen.

Webwinkelier op Amazon zit niet lang veilig

Maar voor webwinkels en merken die via Amazon verkopen is een nuchtere blik niet langer voldoende. Ze moeten uitkijken dat het bedrijf niet hun marktaandeel komt inpikken. Als Amazon op een dag besluit om precies hetzelfde soort producten te verkopen als jij al deed via hun site, dan ben je niet lang veilig. Amazon weet namelijk precies welke producten en welke prijsstellingen het ’t best doen en zelfs waarom. Dit kan het inzien door verkoopdata, maar ook door klantenbeoordelingen door te scannen.

“Amazon bezit ook het krachtigste online distributiekanaal in de Amerikaanse detailhandel en supermarkt Whole Foods. En als het online shoppen met de spraakservice van Alexa ooit echt goed van de grond komt, dan zou het bedrijf in staat zijn om haar producten eerder aan te bevelen dan die van anderen”, aldus Recode.

De kledingmerken van Amazon

De kledingmerken van Amazon

De overige merken van Amazon

De overige private-labelmerken van Amazon.

Tags

Verder lezen

Reacties