menu

Amazon test bezorgers met nep-pakketjes

Amazon plant soms lege pakketjes met nep-labels in de wagens van bezorgers, om te kijken of ze wel eerlijk handelen. Als een bezorger een dergelijk pakketje niet terugbrengt naar Amazon, dan wordt dat gelijk als verdacht gezien. Is deze handelswijze misschien iets voor PostNL of DHL?

Pakketbezorgers staan tegenwoordig van allerlei kanten onder druk. Consumenten beginnen direct te klagen wanneer een pakketje niet in het beloofde tijdvak wordt bezorgd en werkgevers wordt verweten te weinig over te hebben voor het afleveren van een pakketje.

Bezorgers worden getest met val

En nu komt daar ook nog eens bij dat, in ieder geval in Amerika, bezorgers nauwlettend in de gaten worden gehouden tijdens hun bezorgronde. Verschillende bronnen hebben aan Business Insider namelijk verteld dat Amazon nep-pakketjes meestuurt om te kijken of bezorgers wel eerlijk handelen.

De Amerikaanse ecommerce-gigant stopt de “dummy-doosjes” willekeurig in de busjes van haar bezorgers. Vaak hebben ze er iets simpels ingedaan, om het pakketje wat gewicht mee te geven. Vervolgens wordt er een neplabel opgeplakt, die een error zal opleveren wanneer de bezorger het pakketje inscant.

Bellen, terugbrengen of zelf houden

De bezorger kan dan zijn supervisor bellen om het probleem aan te kaarten, of hij kan het pakketje in de bus laten liggen en er uiteindelijk mee terugrijden naar het magazijn van Amazon als de shift voor die dag erop zit. Máár de bezorger kan het pakketje ook mooi voor zichzelf houden. De error zorgt er namelijk voor dat het pakketje niet in het systeem van Amazon is gedetecteerd, dus niemand die erachter zou komen… denken ze.

47 miljard dollar kwijt door pakketverlies

“Als je het pakketje terugbrengt, dan ben je onschuldig. Doe je dat niet, dan ben je een dief”, zo vat Sid Shah, voormalig manager van een koeriersbedrijf dat levert voor Amazon, de situatie samen. In Amerika is het kwijtraken van pakketjes een groot probleem. De nationale retailorganisatie heeft berekend dat pakketverlies door diefstal, fouten of fraude de retailindustrie vorig jaar bijna 47 miljard dollar heeft gekost.

Doen PostNL en DHL hetzelfde?

Dergelijke praktijken zoals Amazon die voert onder bezorgers worden voor zover weten niet toegepast bij logistieke spelers als PostNL en DHL. Al zal het ons natuurlijk niet verbazen. Zoiets wil je sowieso goed geheim houden, omdat het systeem alleen dan goed z’n werk kan doen. En ook in ons land maken retailers elk jaar miljoenen euro’s aan kosten omdat er pakketjes kwijtraken. Het meesturen van fake pakketjes kan op die manier een goede zet zijn om te controleren waar het misloopt.

Tags

Reacties