Amazon overtreedt met voorraad geen merkrecht

Amazon overtreedt met voorraad geen merkrecht

Amazon heeft bij het Hof van Justitie van de Europese Unie gisteren gelijk gekregen. Er was een zaak tegen ze aangespannen door beautybedrijf Coty. Het onderwerp: de ongelicenseerde verkoop van parfum via Fulfillment by Amazon.

In mei 2014 bestelde een testkoper van Coty een flesje Davidoff-parfum bij een externe verkoper op Amazon.de. Het beautybedrijf besloot hierop de verkoopster in gebreke te stellen omdat zij geen toestemming had om producten van Davidoff te verkopen in de Europese Unie.

Amazon wil niet meewerken

Coty verzocht Amazon een maand later om alle parfumflesjes terug te geven die Amazon voor rekening van de verkoopster had bewaard. Amazon stuurde dertig flesjes terug, maar elf daarvan kwamen uit de voorraad van een andere verkoper. Toen Coty Amazon om de naam van die verkoper vroeg, werkte Amazon niet mee. Een rechtszaak was geboren.

Coty vangt bot bij rechters in Duitsland

Volgens Coty maakt Amazon een inbreuk op hun merkrecht doordat het verkopers die er geen toestemming voor hadden toch de parfums in Duitsland liet verkopen. Het Landgericht in Duitsland (het derde niveau binnen de gewone rechtspraak) gaf Coty echter ongelijk en ook haar hoger beroep werd verworpen. De rechter was van mening dat Amazon de producten had opgeslagen voor rekening van de verkoopster en andere derde verkopers.

Amazon sloeg de producten op voor rekening van de externe verkopers.

Bij het Hof van Justitie van de Europese Unie draaide het uiteindelijk om de vraag: “Heeft een persoon die voor een derde waren opslaat die een merkrecht schenden, zonder van deze inbreuk op de hoogte te zijn, deze waren in voorraad met het oogmerk deze aan te bieden of in de handel te brengen, wanneer niet hijzelf maar alleen de derde voornemens is de waren aan te bieden of in de handel te brengen?”

Oftewel: kan Amazon aansprakelijk worden gehouden voor producten die het in voorraad heeft, maar die het niet zelf te koop aanbiedt? Een interessante vraag waar veel merken en fabrikanten best het antwoord op zouden willen hebben, nu steeds meer retailers producten aanbieden via platforms zoals die van Amazon.

Is Amazon aansprakelijk als de verkoper ze uiteindelijk verkoopt?

Opslaan van merkrecht overtredend product mag

Het hof heeft nu besloten dat enkel het opslaan van merkrecht overtredende producten niet hetzelfde is als zelf het merkrecht overtreden. Amazon heeft dus niet het merkrecht geschonden, aangezien ze niet zelf de desbetreffende producten te koop hebben aangeboden.

Desondanks heeft Amazon aangegeven flink te investeren in het tegengaan van malafide verkopers op hun platform en zeggen ze vastberaden te zijn de verkoop van nepproducten terug te brengen tot nul.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten