Achterstand ecommerce kost België €1 miljard per jaar

Achterstand ecommerce kost België €1 miljard per jaar

Terwijl Belgische consumenten steeds vaker online bestellingen plaatsen, loopt de ecommerce in het land van onze zuiderburen achter op deze sector in buurlanden. Hogere loonkosten en beperkingen op nachtwerk zorgen ervoor dat Belgische ecommercespelers geen goede internationale positie kunnen veroveren. Dit kost het land jaarlijks 1 miljard euro en 6.000 banen.

Dit blijkt uit onderzoek van de werkgeversorganisatie Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Het land loopt namelijk zo’n 0.3 procent van het bruto binnenlands product mis door de achterstand in de ecommercesector.

Aantal online aankopen groeide 293%

Het aantal online aankopen door consumenten in België nam tussen 2009 en 2019 toe met 293 procent. Ondertussen nam het online aanbod in het land toe met maar 95 procent. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de kloof groeit tussen België en buurlanden zoals Nederland, waar het online aanbod in diezelfde periode 253 procent groeide. In Duitsland groeide het aanbod zelfs met 269 procent.

‘Het aandeel van ecommerce in de totale retailomzet in België is 3%.’

Ook blijft het aandeel van ecommerce in de totale retailomzet in België klein, met slechts 3 procent. In ons land ligt dit aandeel op 10 procent, terwijl ecommerce in Duitsland 12 procent van de totale retailomzet bevat.

Belgische webshops kunnen niet concurreren

De meeste online bestellingen door Belgische consumenten worden geplaatst bij grote internationale platformen, zoals Bol.com, Amazon, Coolblue of Zalando. Tot nu toe is er nog geen Belgische tegenhanger, want de lokale webshops kunnen niet op tegen de lage prijzen en snelle leveringen van grote spelers.

Volgens VBO komt dit door de strikte regels rond ecommerce. Zo betalen Belgische bedrijven een toeslag voor nachtwerk vanaf acht uur ’s avonds. Dit maakt goedkope snelle levering moeilijk. De organisatie geeft aan dat er meer flexibiliteit nodig is. Zo moet de periode van nachtarbeid aangepast worden naar middernacht tot vijf uur ’s ochtends, in plaats van acht uur ’s avonds tot zes uur ’s ochtends.

‘De periode van nachtarbeid moet in de wetgeving worden aangepast.’

“België heeft in de laatste tien jaar een grote achterstand opgebouwd op het vlak van ecommerce en zo heel wat banen en inkomsten gemist. Als we de Belgische economie een boost willen geven en de innovatie- en digitaliseringsinspanningen van onze bedrijven willen belonen, dan is het nu zaak om veranderingen door te voeren en verouderde arbeidsregels te versoepelen in het belang van zowel bedrijven, werknemers als consumenten.”, aldus Pieter Timmermans, CEO van het VBO.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten