GeenPeil heeft geen oog voor de wet

GeenPeil heeft geen oog voor de wet

GeenPeil is gisteren officieel van start gegaan met als doel om minimaal tien zetels te behalen bij de volgende verkiezingsuitslag. Zo’n campagne kost geld en vereist aandacht en om die reden is er ook een webshop gestart. Voor ons een mooie aanleiding om te zien of dit nu de partij voor de interneteconomie zou moeten worden. Helaas bleek dat niet het geval.

Natuurlijk is ‘webshop’ als titel wat overdreven voor wat GeenPeil live heeft gezet. Met een aanbod bestaande uit posters en spandoeken zodat jij in jouw dorp of stad de partij ook wat meer onder de aandacht kunt brengen, is het meer een online promotiepagina. Veel is er niet te zien, maar de gemiddelde bezoeker van de pagina zal dat ook helemaal niet verwachten. Veel geïnteresseerden zullen er allang blij mee zijn.

Toch zien wij dat anders. Dit is dé partij die haar oorsprong kent in GeenStijl, een icoon op het internet. De webshop zou dus op zichzelf al een ideale promotiekans zijn om aan te tonen dat deze partij ‘nieuwe technologie’ echt omarmt. Dat die begrijpt wat er speelt in de online business en dat die daar integer mee omgaat.

Als we dan kijken naar de webshop, dan gaat er op dat terrein helaas aardig wat mis. Onderaan de GeenPeil-website vinden we bij de contactgegevens wel een postbus en IBAN, maar de webshop draait onder een subdomein waardoor we niet direct weten met wie we zaken doen als we daar een bestelling plaatsen. In de webshop worden de contactgegevens namelijk niet herhaald. Een ‘kek contactformulier’ staat verder op de planning maar ‘dat haalden ze ff niet meer qua tijd. Fixen ze spoedig,’ zo is te lezen op de site.

ACM zal er niet blij mee zijn…

Maar het gaat pas echt mis als we de wensen van de ACM even naast de webshop leggen:

  • 1. Er is nergens iets over retourinformatie te vinden
  • 2. Er staat nergens iets over achterafbetalen
  • 3. Het bestelformulier draait niet onder https

Er gaat nog wel meer mis, maar naast duidelijke eigendoms-/contactgegevens zijn dit eigenlijk de drie hoofdwetten voor de ecommerce waarbij recent is gebleken dat alleen het eerste punt al voldoende kan zijn voor boetes die in de honderdduizenden euro’s lopen. Veel verder hebben we daarom hier niet gekeken.

Webshop gerealiseerd door Precipio

Wel raakten we geïnteresseerd in de organisatie waaraan de webshop lijkt te zijn uitbesteed. Dit is Precipio. Die heeft naar eigen zeggen een wijd scala aan consumentenmerken en omschrijft de webshop tuindoekstunter.nl als een goed voorbeeld van een van haar consumentensites. We kunnen ons voorstellen dat bij de webshop van GeenPeil er wat haastig is gewerkt, maar op het voorbeeld dat Precipio zelf ziet als haar paradepaardje wordt de wetgeving voor de ecommerce ook totaal niet nageleefd. Zo staat er op elke pagina dat er bij ontevredenheid een herdruk mogelijk is (in plaats van retourneren) en wordt er met geen woord gerept over achterafbetalen.

Verzendkosten altijd voor klant en betaling altijd vooraf?!

Ook hier loopt het bestelformulier niet via HTTPS. Bij het bestellen zien we in de automatisch geaccepteerde algemene voorwaarden dat bij eventuele gebreken de klant dit zo mogelijk onmiddellijk na levering, uiterlijk binnen drie werkdagen na aflevering, schriftelijk dient te melden en dat ‘ie een foto van de mogelijke schade moet meezenden. Verder zijn de verzendkosten te allen tijde voor rekening van de klant en de betaling geschiedt te allen tijde vooraf, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Het is dus wel duidelijk dat Precipio de ecommercewetgeving op haar sites niet erg serieus neemt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten