Zalando introduceert basistarief externe verkopers

Zalando introduceert basistarief externe verkopers

Externe verkopers en merken betalen vanaf 1 juli een basistarief bij Zalando. Per maand betalen ze dan 40 euro. Daarnaast verhoogt het platform in sommige gevallen de commissies per verkocht artikel.

De Duitse online marktplaats rekende tot nu toe alleen commissies voor succesvolle verkopen van verkooppartners. In januari maakte Amazon al bekend dat het de tarieven voor Fulfilment by Amazon gaat verhogen en eerder deze maand verhoogde eBay de commissies voor verkopers.

Abonnementsbedrag van €480

Verkopen via Zalando wordt vanaf 1 juli duurder. Het platform introduceert dan een vast abonnementsbedrag voor verkopers. Verkopers die aan het Connected Retail- en partnerprogramma deelnemen betalen vanaf de zomer jaarlijks 480 euro. Dit wordt afgerekend in maandelijkse termijnen van 40 euro.

Retailers betalen vanaf april een commissie tussen de 5 en 22%.

Daarnaast past het platform de commissies voor Connected Retail-verkopers aan. Tot nu toe betaalden zij een commissie van 5 tot 18 procent van de bruto verkoopprijs. Vanaf april is dat minimaal 5 tot 22 procent. Deze verandering moet de percentages egaliseren met de commissies die merken betalen.

Exclusieve artikelen worden duurder

Retailers mogen bovendien alleen producten die Zalando zelf al verkoopt aanbieden op het platform wanneer de voorraad van Zalando of het merk uitverkocht is. Voor deze producten betaalt de retailer een commissie tussen de 5 en 22 procent. Voor producten die een retailer exclusief op het platform verkoopt hanteert Zalando een nog hoger tarief: een commissie tussen de 7 en 25 procent.

Verkopers hebben tot 31 maart de tijd om te bepalen of verkopen via Zalando winstgevend is.

Volgens het online platform blijven de kosten voor betalingsdiensten tussen de 1.45 en 1.55 procent. In 2024 kunnen deze kosten nog verhoogd worden. Verkopers hebben tot 31 maart dit jaar de tijd om te berekenen hoe de nieuwe kosten hun marges beïnvloeden. Het platform ziet uitgevoerde bestellingen na die datum als een acceptatie van de nieuwe voorwaarden.

Ontslag 5% werknemers

Naast deze nieuwe tarieven maakte Zalando deze week bekend dat het 5 procent van de werknemers gaat ontslaan. Volgens de oprichters groeit het bedrijf minder hard door de economische vertraging na de pandemie. “We zijn niet waar we moeten zijn en daarom moeten we nog doortastender optreden”, aldus oprichters Robert Gentz en David Schneider.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten