Ecommerce daalt met 10%, ondanks corona

Ecommerce daalt met 10%, ondanks corona

Ecommerce in België is in de eerste helft van dit jaar met 10 procent gedaald. En dat terwijl de lockdown juist zo’n boost gaf aan online shoppen. De daling is vooral te wijten aan een daling in de online verkoop van diensten.

Aan de online aankoop van producten heeft het niet gelegen. In de eerste zes maanden van dit jaar hebben Belgen samen 59,1 miljoen online aankopen gedaan. Dit komt neer op een stijging van 33 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Maar kijken we naar het geld dat online is uitgegeven, dan zien we wel een fikse daling. Er werd namelijk 5,1 miljard euro gespendeerd aan ecommerce, een afname van 10 procent ten opzichte van vorig jaar.

Er werd €5,1 miljard uitgegeven online.

Dit blijkt uit cijfers van BeCommerce. Die stelt ook dat de online uitgaven 17 procentpunt lager uitvallen dan verwacht. ” In een sector die normaal gezien jaar na jaar een stijging van 7 procent optekent, kan je spreken van zware klappen”, aldus de organisatie.

‘Bedrijven zien in dat online aanbod een must is’

Directeur Sofie Geeroms zegt blij te zijn dat consumenten steeds meer hun weg vinden naar het online shoppen. “Na een stijging van 2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar hebben ondertussen 8,1 miljoen consumenten in België online gewinkeld het afgelopen half jaar. Ecommerce in België heeft altijd achterop gelopen en is in zekere zin door de Belgische retail stiefmoederlijk behandeld geweest: deze crisis heeft dankzij de consument die bij wijze van spreken verplicht was om online te winkelen, onze bedrijven doen inzien dat online aanbod een absolute must is.”

8,1 miljoen Belgen shopten online in 2020.

De online verkoop van producten verliep dus voorspoedig het afgelopen halfjaar, wat diensten betreft is het helaas een ander verhaal. Door de lockdown en andere maatregelen kochten consumenten aanzienlijk minder reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen via het internet. En dat terwijl ze vorig jaar nog ongeveer de helft van de online uitgaven deden in de dienstensector.

Nu gaat slechts minder dan één op de tien online aankopen naar diensten en groeide de productverkoop naar 93 procent van het totaal aantal online aankopen.

“We zijn echter ook optimistisch naar de toekomst toe voor onze sector”, aldus Geeroms. “De consument zal zodra het mogelijk is snel zijn normale leven willen hervatten en opnieuw reizen, naar de film gaan en concerten bijwonen. We geloven bovendien dat op relatief korte termijn de gehele ecommercesector in België door de crisis in een hogere versnelling zal schakelen omdat meer sectoren werden ontdekt door meer consumenten.”

Ecommerce zal snel in hogere versnelling schakelen.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten