Ecommerce België daalt: €10,26 miljard

Ecommerce België daalt: €10,26 miljard

Ecommerce in België is het afgelopen jaar uitgekomen op 10,26 miljard euro. Dit is een daling van 10 procent ten opzichte van de situatie een jaar eerder. Uiteraard is die daling het gevolg van de coronacrisis. De online afgenomen diensten namen sterk af, terwijl de aankoop van online producten met een derde steeg.

Ook blijkt dat de gemiddelde Belg vorig jaar vaker online kocht dan hiervoor, maar  dat de bedragen vooral lager waren. Ook dit heeft natuurlijk alles te maken met de coronacrisis. Door het sluiten van de winkels moesten we vaker overgaan tot online aankopen, wat ervoor zorgt dat het gemiddelde bestelbedrag lager komt te liggen.

Dit en meer blijkt uit de meest recente BeCommerce Market Monitor. Vorig jaar werd er een derde meer online gekocht dan in 2019. Er werd in webwinkels voor een totaal van 7,5 miljard aan producten uitgegeven. Groei was vooral waarneembaar in de categorieën consumentenelektronica (stijging van 93 procent), huishoudelijke elektronica (92 procent) en computeraccessoires (66 procent).

‘Jaar waarin de Belg ecommerce definitief leerde kennen’

“2020 was het jaar dat de Belg ecommerce definitief leerde kennen”, zo zegt directeur Sofie Geeroms van BeCommerce.” Zij staat stil bij de 200 duizend mensen die in dat jaar voor het eerst iets online bestelden, waardoor het aantal online shoppers met 2 procent toenam. “Voornamelijk het gemak van thuislevering – ook voor bijvoorbeeld zware huishoudproducten – heeft de Belg door de coronacrisis kunnen ontdekken. ”

De Belg heeft vooral het gemak van thuislevering kunnen ontdekken.

Daar waar de aankoop van producten online toenam, daalde de verkoop binnen de dienstensector hard. Werd er in 2019 online nog zo’n 6,2 miljard euro uitgegeven aan diensten, daar bedroeg dat vorig jaar slechts 2,8 miljard euro. “Als je kijkt naar de reissector gaat dit over een daling van 1 miljard euro het afgelopen jaar. Dat is gigantisch”, aldus Geeroms. “We geloven bij BeCommerce dat die sector er terug bovenop zal komen, mits we zo snel mogelijk naar het normale kunnen terugkeren.”

Gemiddeld 1193 euro online uitgegeven

Gemiddeld shopte de Belg vorig jaar 15 keer online. In totaal werden er 126,8 miljoen online aankopen gedaan, wat een stijging is van 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het gemiddelde aankoopbedrag daalde, van 102 naar 81 euro.

“De oorzaak van de lagere gespendeerde bedragen online kunnen we ook terugvinden in die ecommerce van twee snelheden”, zo legt Geeroms uit. “Normaal gezien spendeert de consument namelijk de hoogste bedragen binnen de dienstensector. Denk maar aan reizen, vliegtuigtickets, evenementen en festivals die vaak meer kosten dan de producten die men online koopt. Deze trend is dan ook heel tijdelijk tot de reis- en evenementensector opnieuw kan opstarten.”

Bancontact nog steeds het populairst

Bancontact is voor ecommerce-bestellingen nog steeds de populairste betaalmethode in België. Het betaalmiddel was in het vierde kwartaal van vorig jaar goed voor 45 procent van alle online aankopen. Op plek twee staat de kredietkaart, die voor een vierde van de aankopen werd gebruikt.  De kredietkaart en overschrijvingen worden opvallend vaker gebruikt voor hogere bedragen dan Bancontact.

Vorig jaar werden één op de drie online aankopen voltooid vanaf de smartphone. Desondanks is de laptop nog steeds het favoriete apparaat van Belgen om aankopen vanaf te doen. De laptop werd gebruikt voor maar liefst 45 procent van alle ecommerce-bestellingen. Ook wordt dit apparaat, vaker dan de smartphone, veelvuldig gebruikt voor grote aankopen.

Verschillen met Nederland

In vergelijking met de noorderburen ziet Geeroms wel wat verschillen. “Nederland kon met de coronacrisis nog steeds een groei van 7 procent neerzetten: de producten groeiden daar sterker dan bij ons (43 procent) en de diensten werden minder zwaar getroffen (krimp van 39 procent).”

Volgens haar komt dit niet alleen omdat de economie in Nederland minder zwaar getroffen werd dankzij minder strenge coronamaatregelen, maar ook omdat ecommerce in Nederland nou eenmaal meer volwassen is dan bij ons. “De Nederlander koopt gemiddeld maar liefst 10 keer meer online dan de Belg.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten