Van Gelder: ‘Automatisering is hét toverwoord’

Van Gelder: ‘Automatisering is hét toverwoord’

Van Gelder Groente en Fruit won bij de Shopping Awards de Intershop B2B Award. Met name de hoge mate van automatisering in combinatie met de vele optimalisaties rond het gebruikersgemak overtuigde de jury. Ecommerce News ging in gesprek met Demis van Kouwen, bedrijfsmanager bij Van Gelder.

Traditioneel gaan de Shopping Awards over b2c, terwijl het niet minder indrukwekkend is wat er in b2b gebeurt. Roelof Swiers, Country Manager Intershop Benelux: “De Intershop B2B Award helpt om aandacht te geven aan de innovaties binnen de sector en de zichtbaarheid van de bedrijven en mensen daarachter te vergroten. Wij feliciteren Van Gelder dan ook van harte met deze prestigieuze award.”

In de b2b zijn er veel spelers die het online kanaal graag inzetten, tot het op het werkelijke bestellen aankomt. Een te groot aanbod, ingewikkelde klantkortingen of een complexe organisatiestructuur zetten regelmatig de handrem op de webshop. Maar Van Gelder laat zien dat het prima kan.

Webshop vorig jaar goed voor half miljoen bestellingen

Met versproducten als groente en fruit is een vlot bestelproces en snelle levering een eerste vereiste. De webshop van Van Gelder Groente en Fruit weet daarin volledig te voorzien. In 2019 kwam 98,4 procent van de bestellingen via de webshop binnen en verwerkte die bijna een half miljoen bestellingen, die samen bestonden uit ruim vijf miljoen orderregels. Klanten beoordelen de webshop met een 8,4, geven de bestellijst-functionaliteit een hoge waardering en de producten kunnen snel gevonden worden, bleek uit eigen klantenonderzoek.

Vorig jaar kwam 98,4% van de bestellingen via de webshop binnen.

Uiteraard geldt dat niet voor alle klanten. Ook bij Van Gelder loopt er nog altijd omzet buiten de webshop om, maar Demis geeft aan dat het ook die stromen maximaal probeert te automatiseren. “Klanten als Hilton of Van der Valk bestellen via hun eigen inkoopsysteem. Voorheen werden deze orders rechtstreeks ingelezen in ons ERP-systeem. Ook bestellen sommige klanten nog via fax of telefoon, waarna medewerkers dit handmatig in het ERP moesten toevoegen.”

‘Alleen een ERP-koppeling is onvoldoende’

Een koppeling via het ERP is voor veel bedrijven al een prima oplossing, maar Van Gelder miste hier de controles die de webshop uitvoert. Ook biedt een directe koppeling onvoldoende opties voor een klantspecifiek aanbod en kenmerken. Hier is volgens Demis een goede oplossing voor gevonden: “Door extra koppelingen kunnen we nu klanten via het inkoopsysteem laten bestellen. En via een ‘Sales Center’-module kunnen medewerkers nu ook bestellingen doorvoeren met alle functies van de webshop.”

Al deze procesoptimalisaties hebben voor minder fouten en een betere klantervaring gezorgd. “Daarin proberen we ook te kijken naar de data. Denk aan een klant die zes losse meloenen bestelt, terwijl wij voor hetzelfde geld liever een kist met zeven meloenen leveren. Voor ons maakt dat het picking-proces fijner en de klant krijgt gratis een extra meloen.”

Ook op logistiek gebied zijn er verbeterpunten doorgevoerd. Kleine details hebben daarin soms enorme gevolgen. Zo kunnen producten niet altijd op hetzelfde moment worden geleverd. Meerdere levertijden is voor Van Gelder geen probleem, maar voor klanten is dit niet ideaal. “Uit gesprekken bleek dat zij het vaak niet erg vinden om een vervangend voorraadartikel te bestellen. Dankzij een nieuwe waarschuwing bovenaan de winkelwagen, waarin getoond wordt dat er sprake is van meerdere leverdagen, is het aantal kleine leveringen met veertig procent afgenomen.”

Dankzij een melding is het aantal kleine leveringen met 40% afgenomen.

Van 300 naar 45 magazijnmedewerkers gegaan

Inmiddels is het bedrijf ook actief met een nieuwe locatie, waarbij het hele logistieke proces achter de webshop verder is geautomatiseerd. “Hier zijn we zo’n drie jaar mee bezig geweest. Afgelopen zomer zijn we live gegaan. Dankzij nieuwe machines en andere software zijn daar écht grote verbeteringen doorgevoerd. Begin dit jaar verwerkten nog zo’n driehonderd mensen magazijnwerkzaamheden. Inmiddels kunnen we dit met 45 mensen realiseren, al investeren we nu wel iets meer in IT en onderhoud van machines.”

Van Gelder vond dat er mooie slagen waren gemaakt, en wilde de shop daarom eens langs de meetlat van experts leggen. De B2B Award, die tot stand komt dankzij een vakjury, was voor Van Gelder een goede manier om te benchmarken of ze op de juiste weg zaten. “De feedback was zeker leerzaam, dus we hadden er al een goed gevoel over. Om de award ook daadwerkelijk te winnen, is natuurlijk de mooiste bekroning op ons werk.”

De award ook daadwerkelijk winnen is de mooiste bekroning op ons werk.

‘Corona nog geen reden om de rem op ontwikkelvermogen te zetten’

Corona heeft ook invloed op Van Gelder gehad. “We leveren gewoonlijk veel aan de horeca, bedrijfskantines en events , dus dat voelen we wel.” Toch verwacht Demis niet dat het omzetverlies een rem zal zetten op het ontwikkelvermogen van de ecommerce-activiteiten.

Van Gelder draait nu op zo’n zeventig procent, maar tussen maart en juni lag dit rond de twintig procent. “Natuurlijk heeft dit impact op de bedrijfsresultaten, maar voor onze concurrenten is dit niet anders. Ik verwacht dat we onze uitgaven de komende tijd wat kritischer beoordelen, maar we blijven zeker doorontwikkelen.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten