Bol.com gaat vaker zonder doos bezorgen

Bol.com gaat vaker zonder doos bezorgen

Bol.com wil af van de doos. Althans, waar dat mogelijk is. De ecommerce-gigant gaat voortaan 3,5 miljoen artikelen zoals ventilatoren en printers – die al in dozen zitten – niet langer in de blauwwitte Bol.com-doos stoppen. Ook introduceert het een verzendzak en beperkt het ’t gebruik van karton en opvulmateriaal.

Vorige maand schreven wij hier nog een uitgebreid artikel over duurzaamheid in de ecommerce en hoe er nog steeds heel veel verbeterd kan worden. Bol.com lijkt die boodschap te hebben begrepen en komt vandaag met het nieuws dat het dit jaar ‘waar mogelijk’ de blauwwitte Bol.com-doos gaat schrappen.

Richting klimaatneutraal shoppen in 2025

Het gaat daarbij om producten die door de fabrikant al in een doos zijn gestopt. Denk bijvoorbeeld aan frituurpannen, printers, koffiezetapparaten en luiers. “Waarom zou je als ecommerce-bedrijf artikelen überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is?”, zo vraagt Olaf van den Brink, directeur logistiek bij Bol.com, zich hardop af. “Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025.”

Verzendzak van gerecycled plastic

Is een doos wel nodig om het product te beschermen, dan zal Bol.com dit zeker niet schuwen. Maar het kijkt dan steeds nadrukkelijker naar alternatieven. Zo introduceert het een verzendzak van gerecycled plastic (voor producten als rugzakken, handdoeken en sokken) en gaat het ook het gebruik van karton en opvulmateriaal beperken. “Dit zorgt voor minder loze lucht in pakketjes, waardoor er minder transportbewegingen zijn.”

Verpakkingen zijn 20% van Bol.com’s CO2-uitstoot

Momenteel zijn verpakkingen goed voor zo’n 20 procent van de totale CO2-uitstoot van de ecommerce-gigant. Door meer duurzame maatregelen te treffen denkt het een aanzienlijke impact te kunnen maken op het verkleinen van deze ecologische voetafdruk.

Veiligheid? Verrassing?

De vraag die bij dit nieuws geijk opspeelt is hoe Bol.com omgaat met het feit dat de inhoud van bestellingen nu direct zichtbaar is voor bijvoorbeeld pakketbezorgers of louche pottenkijkers. Wat gebeurt er als duidelijk is dat een dure Macbook in een busje ligt te wachten? Of wanneer een buurman een ander duur pakket in ontvangst neemt?

Dit zou wat ons betreft gemakkelijk opgelost kunnen worden door een gerecyclede papierwrapper om de doos te wikkelen. Zo heeft Bol.com nog steeds zijn branding-momentje maar voorkom je dat anderen zien wat er in de doos zit. Dat is namelijk ook handig voor het geval wanneer je een cadeautje hebt besteld voor je kind of partner. Met de nieuwe methode zien die gelijk wat er in huis is gehaald.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten