Consument verwacht vaker online te shoppen

Consument verwacht vaker online te shoppen

Nederlandse consumenten verwachten 37 procent van hun uitgaven online te besteden in 2028. Dit is vijf procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Toch is de verwachting afgenomen, vorig jaar dachten consumenten over vijf jaar 41 procent van de uitgaven online te gaan doen.

Dit blijkt uit het nieuwe ShoppingTomorrow-onderzoek van Thuiswinkel.org. Volgens het rapport heeft de sluiting van fysieke winkels in de voorgaande jaren de verwachting om online te shoppen positief beïnvloed. Dat de winkels nu geopend zijn, zou een verklaring kunnen zijn voor de daling in verwachting.

Verwachting verschilt per categorie

Consumenten in ons land verwachten sommige producten vaker online te kopen. Zo verwacht de consument vaker online te shoppen voor Elektronica, Food/Nearfood en Health & Beauty. Maar Schoenen & Personal Lifestyle, Kleding en Speelgoed gaat naar verwachting minder vaak online gekocht worden.

Duurzaamheid voor veel consumenten belangrijk

Bijna 9 op de 10 consumenten neemt vaak een eigen tas mee tijdens het winkelen. Daarnaast controleert een kwart of een product duurzaam is geproduceerd. Nog een kwart geeft aan dit vaker te willen doen in de toekomst.

“De helft van de consumenten voelt zichzelf verantwoordelijk voor het doen van minder aankopen om het milieu minder te belasten”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org, “maar 35 procent vindt het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijven en henzelf. Veel bedrijven zetten al goede stappen, maar we kunnen nog meer.”

‘Bedrijven moeten verder werken aan het verduurzamen van hun business.’

“Dat betekent dat bedrijven verder moeten werken aan het verduurzamen van hun business, moeten zorgen voor betere producten, verpakkingen, productinformatie en duidelijke implementatie van de circulaire economie om consumenten te helpen in het maken van betere keuzes. Thuiswinkel.org helpt webwinkels daarbij en zet dit jaar stevig in op het verder verduurzamen van de sector.”

Tweedehands shoppen populair

Bijna 4 op de 10 consumenten koopt regelmatig tweedehands. En één op de drie verkoopt vaak tweedehands op online platforms, zoals Marktplaats of Vinted. En 30 procent koopt ook op die platforms. Daarnaast koopt ook 30 procent van de consumenten tweedehands artikelen in fysieke winkels. In 2028 verwacht 19 procent vaker aan- en verkopen via online platforms te doen, terwijl 16 procent vaker fysiek een tweedehands artikel verwacht te kopen.

De meeste tweedehands aankopen zijn in de categorieën Kleding, Home & Living en Speelgoed.

Veel consumenten kopen tweedehands door de lagere kosten (32 procent). En 14 procent doet dit door milieuoverwegingen. Voor maar liefst 54 procent van de consumenten is een combinatie van deze factoren belangrijk. De meeste tweedehands aankopen zijn in de categorieën Kleding, Home & Living en Speelgoed. In de toekomst verwachten consumenten vaker tweedehands te kopen in Media & Entertainment, DIY/Garden en Kleding.

Shoppen in een metaverse

Maar 8 procent van de consumenten verwacht in de toekomst aankopen te doen in een metaverse. Nederlandse consumenten lijken sceptisch over nieuwe technologische ontwikkelingen. Maar 4 procent heeft ervaring met Web3. Ook een metaverse (5 procent) en collaboratieve AI (7 procent) zijn niet erg bekend. Virtual reality (69 procent) en digital wallets (53 procent) zijn bekender.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten