69% Belgen staakt bestelling bij te hoge verzendkosten

69% Belgen staakt bestelling bij te hoge verzendkosten

Het is een bekend gegeven, maar nieuw onderzoek bevestigt het nog maar eens: verzendkosten zijn vaak de dealbreaker bij online aankopen. Het blijkt dat meer dan twee op de drie Belgen een bestelling annuleert als de verzendkosten voor standaard levering te hoog zijn.

Daartegenover staat dat 63 procent wel bereid is extra te betalen voor premium bezorgopties zoals levering op dezelfde dag. En als er voor verzending betaald moet worden, dan is de gemiddelde Belg bereid hier 4,30 euro aan te spenderen.

Verzendkosten belangrijker dan levertijd

Dit blijkt uit een Europees onderzoek dat is gehouden door Sendcloud. Daaruit komt duidelijk naar voren dat verzendkosten (met 87 procent) nog altijd het belangrijkste onderdeel van de bezorging zijn. De prijs voor levering van een product weegt hiermee zwaarder dan bijvoorbeeld de levertijd (73 procent) en de flexibiliteit in levering (68 procent).

Verzendkosten zijn het belangrijkste onderdeel van de bezorging.

Belangrijke elementen van bezorging

Belg vrijgeviger dan gemiddelde Europeaan

Belgen zijn over het algemeen net wat vrijgeviger dan de gemiddelde Europeaan als het aankomt op verzendkosten. Voor een bestelling met een waarde van 15 euro wil de Belg namelijk 4,30 betalen, daar waar de gemiddelde Europeaan er tien cent minder voor over heeft. En bij een order van 50 euro betaalt de Belg gemiddeld 4,90 euro; het Europees gemiddelde hiervan ligt wederom tien cent lager.

Uit de rondvraag komt ook naar voren dat 66 procent van de Belgische online shoppers bereid is een extra product toe te voegen aan de winkelwagen als dat er voor nodig is om gratis bezorging te krijgen.

Twee derde voegt artikel toe voor gratis bezorging.

Gratis verzendingVolgens Rob van den Heuvel, CEO en medeoprichter van Sendcloud, was gratis verzending weliswaar lange tijd de standaard, maar is er nu langzaam een verschuiving zichtbaar. “Grote webwinkels als H&M en Zalando rekenen steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen”, zo zegt hij.

Hij vervolgt: “Hoewel Belgische consumenten kritisch zijn als het gaat om verzending, kunnen retailers hiervoor best een bijdrage vragen zolang dit binnen de perken blijft. Wel blijven Belgen gevoelig voor gratis verzending. Retailers doen er dus goed aan een gratis verzenddrempel in te voeren.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten