’25 webshops hebben fysieke winkels’

’25 webshops hebben fysieke winkels’

In Nederland zijn ongeveer 25 webwinkels actief die beschikken over één of meerdere fysieke winkels. Samen zijn deze online shops goed voor ruim 100 verkooppunten. Bekende voorbeelden zijn Coolblue, My Jewellery en Belsimpel, maar er zijn ook een hoop kleine online retailers in de winkelstraten te vinden.

Omnichannel is een populaire trend in de ecommerce. Steeds vaker zie je winkels met webshops of online retailers met een stenen winkel. Maar in het onderzoek van adviesbureau Stec Groep gaat het specifiek om bedrijven die begonnen als webwinkel en daarna een of meerdere stenen winkels openden.

Aantal stenen winkels vervijfvoudigd

Het aantal stenen winkels van webshops is de afgelopen vijf jaar vervijfvoudigd. Waren er in 2015 nog zo’n vijftien verspreid over het land, dit jaar zijn ruim 100 winkels geopend door webwinkels actief. Dit honderdtal is door ongeveer 25 verschillende webwinkels geopend.

Vooral elektronica- en fietsenwebshops willen winkels uitbreiden

Volgens Stec Groep zet bijna driekwart van de webshops met fysieke winkels in op uitbreiding. Dit geldt met name voor webwinkels actief in de verkoop van consumentenelektronica of fietsen; vaak toch producten die consumenten eerst willen zien en uitproberen voordat ze overgaan te aankoop.

Reden voor winkel: onderscheiden van online concurrenten

Er zijn diverse redenen om een stenen winkel te openen. Een is om zich zo te kunnen onderscheiden van de online-only concurrenten. “Loyaliteit aan een merk of formule ontstaat bij fysieke ontmoeting: de webshop wordt ’tastbaar’. De fysieke winkel heeft in dit opzicht veel te bieden: het uitproberen en voelen van producten, vakkundig advies, inspiratie, persoonlijk contact en fysiek retourneren. Bovendien zorgt de stenen winkel voor naamsbekendheid en een kans om nieuwe consumenten kennis te laten maken met de webshop.”

Loyaliteit ontstaat bij fysieke ontmoeting: de webshop wordt ’tastbaar’.

Reden voor winkel: klantenbinding

Een andere reden kan zijn om extra klanten te binden. Consumenten kopen namelijk vaker online bij een webshop die ook een fysieke winkel in de buurt heeft. Dat is ook iets wat Coolblue-baas Pieter Zwart ooit verklaarde in een interview met de Volkskrant: “Als we ergens een winkel openen, stijgen de online bestellingen in de buurt – je bent zichtbaar.”

Als we ergens een winkel openen, stijgen de online bestellingen in de buurt.

Reden voor winkel: eis van de leverancier

De laatste beweegreden om als webwinkel een stenen winkel te openen, is dat het een eis kan zijn van een leverancier. Als een webwinkel bepaalde merken in het online assortiment wilt opnemen, dan moeten die merken ook in een fysieke winkel te zien zijn. “Door een afname van fysieke winkels zijn merken steeds minder prominent in de winkelstraat zichtbaar. Leveranciers zijn erbij gebaat hun producten te etaleren in een representatieve setting op een plek met een goede reputatie. Simpeler gezegd: voor de merkbeleving van producten is het belangrijk dat zij etalages hebben”, zo stelt Stec Groep.

Webwinkels openen stenen winkels vooral in grote steden

Stenen winkels van webwinkels worden vooral in de grote steden geopend; zo zijn in Amsterdam en Utrecht de meeste vestigingen te vinden. Uit het onderzoek blijkt ook dat vrijwel altijd de eerste winkel wordt geopend in de plaats waar de webshop wordt gerund.

Het aantal vestigingen per webshop en de verdeling van vestigingen naar brancheIn eerste instantie had de redactie van Ecommerce News Nederland zo haar bedenkingen over het aantal webshops dat een of meerdere stenen winkels zou hebben. Wij dachten namelijk dat het er inmiddels veel meer zouden zijn. Toen we even wat verder nadachten, een rondje googelden en de Twinkle100 erop nasloegen, moesten we toch concluderen dat het getal goed lijkt te kloppen. Wij kwamen uit op 80 vestigingen. Maar dat is gebaseerd op eigen kennis en nieuwsberichten. We kunnen ons goed voorstellen dat er nog zo’n twintig stenen winkels zijn van webshops die niet met een persbericht in de krant stonden.

Hieronder een lijstje met webshops die in ieder geval een stenen winkel hebben. We horen natuurlijk graag extra aanvullingen!

Fietsenwinkel 15 winkels
My Jewellery 13 winkels
Coolblue 9 winkels
Belsimpel 7 winkels
La Dress 5 winkels
Brandfield 5 winkels
The Little Green Bag 4 winkels
Bax Music 4 winkel
Travelbags 3 winkels
Anna + Nina 2 winkels
Most Wanted 2 winkels
TopVintage 1 winkels
Afura Store 1 winkel
Rock Maniac Records 1 winkel
Etrias 1 winkel
Badkamerxxl 1 winkel
Cookinglife 1 winkel
John Beerens 1 winkel
Flinders 1 winkel
Haarshop 1 winkel
Nieuwnieuw.com 1 winkel
Topbloemen 1 winkel
Villa Madelief 1 winkel
Totaal 81 winkels
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten