123impregneer.nl: ‘extreem gegroeid door corona’

123impregneer.nl: ‘extreem gegroeid door corona’

De nieuwe webshop van 123impregneer.nl bestaat pas sinds 2018, maar in het afgelopen jaar wist Marthijn Kersten de omzet van zijn bedrijf exponentieel te laten groeien. Ecommerce News sprak hem over hoe hem dit is gelukt.

In 2016 stapten Marthijn en zijn broer in bij het gevelreinigingsbedrijf van hun vader. Hij maakte al jaren zijn eigen impregneermiddelen, waar klanten erg tevreden over waren. De broers besloten samen deze online te verkopen en richtten hiervoor een webshop op.

Om het bedrijf te professionaliseren besloten ze er in 2018 een marketingbureau bij te halen. Na het vernieuwen van de webshop is het klantenbestand hard gegroeid. Zo hard zelfs dat Marthijn op aanraden van het bureau begin vorig jaar besloot zich volledig op 123impregneer.nl te richten en te stoppen bij het bedrijf van zijn vader en broer.

123impregneer.nl

Omzet exponentieel gegroeid

Hoewel de uitbraak van het coronavirus voor veel ondernemers negatieve gevolgen heeft, brengt het voor andere webshops juist nieuwe kansen. Zo ook voor Marthijn. In april vorig jaar ontving hij 800 bestellingen, terwijl hij daarvoor maandelijks aan de 70 bestellingen zat.

De omzet ging in een jaar tijd van 100.000 naar ongeveer 450.000 euro.

De sterke toename van bestellingen zorgde ervoor dat het bedrijf van Marthijn afgelopen jaar een totale omzet van ongeveer 450.000 euro haalde. “Het was een gek jaar, ineens liep het heel hard. Het jaar daarvoor was de totale omzet nog 100.000 euro”, vertelt hij. “Met de omzet van afgelopen jaar kon ik een buffer opbouwen om het bedrijf nu verder uit te breiden.”

Volgens Marthijn ligt de oorzaak van de snelle toename onder andere bij de uitbraak van het coronavirus. “Toen de bouwmarkten in BelgiĆ« sloten door de lockdown, steeg het aantal bestellingen uit die markt heel hard. Daarnaast zaten ook in Nederland meer mensen thuis die door het mooie weer hun gevel konden impregneren.”

‘Zeven dagen per week aan het produceren en inpakken’

Door de onverwachte groei moest Marthijn in de piek flink aanpoten. “Ik was zeven dagen per week bezig met het produceren van impregneermiddel en het inpakken van bestellingen. Ik wilde hetzelfde serviceniveau halen als normaal gesproken, dus alle bestellingen van vĆ³Ć³r 15.00 moesten dezelfde dag de deur uit.”

Door te automatiseren produceer ik niet meer elke dag en red ik het nog in mijn eentje.

Na het automatiseren van het productieproces wist hij meer tijd te besparen. “Met Ć©Ć©n druk op de knop maak ik nu batches impregneermiddel van 200 tot 500 liter. Ik hoef nu niet meer elke dag te produceren, daardoor heb ik genoeg tijd voor andere bedrijfsprocessen en red ik het nog steeds in mijn eentje.”

‘Doordat de webshop goed in orde is, plaatsen klanten bestellingen’

Door het inzetten van een marketingbureau kon 123impregneer.nl zich sinds 2018 optimaliseren. Zo raadde het marketingbedrijf Marthijn aan om de webshop op de software van Lightspeed te draaien. “Het uitgebreide pakket brengt veel mogelijkheden en functies met zich mee. Door die verbeteringen lopen de processen aan de voor- en achterkant nu optimaal.”

In de afgelopen jaren is het assortiment in de webshop uitgebreid en heeft Marthijn ingezet op de marketing en naamsbekendheid. Of het bedrijf daarmee de groeipercentages dit jaar vast kan houden, daar heeft de oprichter zelf zijn twijfels bij. Maar dat de piek nog niet is bereikt is hij van overtuigd. “We hebben de afgelopen tijd mooie stappen gemaakt. Zo werkten we al veel met mailinglijsten, maar zijn we nu ook met het Google Marketing Platform aan de slag. Daar krijgen we klanten vandaan die soms wel duizend liter in Ć©Ć©n keer bestellen.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten