menu

1 op 5 consumenten verwacht app van merk

De populariteit van de mobiel is in de Benelux vorig jaar alleen maar verder gestegen, met momenteel 89 procent van de bevolking die een smartphone bezit. Zes op de tien bezitten zelfs een smartphone én een tablet. Dit heeft ertoe geleid dat de meerderheid van de consumenten online aankopen deed via zo’n mobiel apparaat en dat 20 procent van een merk een mobiele app verwacht.

Dit zijn enkele cijfers uit een onderzoek dat softwareprovider Episerver liet uitvoeren onder 5300 consumenten uit de Benelux, de Noordse landen, de VS, de UK en Australië. Het liet ook een benchmark uitvoeren voor de twintig grootste retailers van de regio, waaruit bleek dat de gemiddelde totaalscore voor de mobiele strategie in de Benelux niet verder kwam dan 26 procent, beduidend lager dan die in de andere vier onderzochte regio’s.

‘Ideale tijd om in mobile te stappen’
“Dit laat ruimte over voor verbetering, aangezien veel merken in de Benelux mobiele en tablet-toepassingen vermijden en zich meer richten op de meer traditionele mobiele websites (ondanks de vraag van consumenten naar apps)”, zo vertelt David Bowen van Episerver. “Maar het is niet alleen maar slecht nieuws. Aangezien zo weinig merken gebruikmaken van mobiele apps, is het de ideale tijd om de concurrentie voor te zijn, helemaal nu het omarmen van de mobiel in de Benelux zo stijgt.”

20% wil mobiele app van merk
Uit het onderzoek blijkt dat 89 procent van de respondenten die in de Benelux woont een smartphone bezit. Bijna de helft van de respondenten (44%) gebruikt haar mobile tijdens het shoppen in de winkelstraat, en één op de drie verwacht dat merken een website hebben die geoptimaliseerd is voor de mobiel. En één op de vijf verwacht zelfs dat merken hen een mobiele app kunnen voorschotelen. Eenzelfde percentage consumenten gaf in de enquête aan dat ze switchen naar een concurrent als een site niet laadt.

Online shoppen via app
Op dit moment hebben twee op de drie consumenten een online aankoop gedaan door hun mobiele browser te gebruiken, terwijl de helft een dergelijke aankoop deed via een mobiele app van de desbetreffende retailer. In de Benelux ligt het gemiddelde aantal aankopen van een mobiel apparaat significant lager dan in de andere onderzochte regio’s. Volgens Episerver valt dit te verklaren door het gebrek aan tablet-vriendelijke apps. Desondanks heeft 62 procent van de tablet-bezitters iets online gekocht via een app, terwijl het percentage dat hiervoor de browser gebruikte maar iets hoger ligt, met 71 procent.

Consumenten in de Benelux bezoeken mobiele websites vooral vanuit huis, met 88 procent van de respondenten die ‘thuis’ in hun top drie heeft gezet van locaties voor browsen op een smartphone of tablet. “Dit benadrukt nog maar eens hoezeer retailers een ‘mobile first’-aanpak moeten hanteren, aangezien consumenten steeds vaker hun laptops en pc’s vermijden en juist vertrouwen op hun smartphones en tablets.

Retailers zouden er volgens de onderzoekers ook goed aan doen om voor een goede crossover-ervaring van mobile en in-store te kiezen, omdat bijna de helft van Benelux-consumenten (44%) ‘in de winkelstraat’ als één van hun top drie-locaties heeft aangegeven.

Smartphone-gebruik

Tags

Reacties