menu

1 op 3 Nederlanders kocht online in Azië

Cross-border ecommerce wint steeds meer aan populariteit en dat is mede te danken aan webwinkels als AliExpress die producten voor zeer lage prijzen verkopen en gratis verzenden. Waar vorig jaar 24 procent van de consumenten wel eens een aankoop deed bij een Aziatische webwinkel, is dat percentage nu opgelopen tot 34 procent.

Het lijkt erop dat Nederlandse online shoppers steeds vaker de weg naar buitenlandse webwinkels weten te vinden. Cross-border ecommerce neemt in rap tempo toe en dat uit zich ook in de cijfers die GfK in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow naar buiten bracht.

Nederland shopte voor €513 miljoen in buitenland

Vorig jaar gaven Nederlandse consumenten gezamenlijk 513 miljoen euro uit op anderstalige websites. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral het percentage consumenten dat wel eens online heeft besteld bij een Aziatische webwinkel nam aanzienlijk toe. Van 24 procent in 2015 naar 34 procent dit jaar.

Azïe lijkt de absolute grootmacht in de internationale ecommerce te worden. De regio van Azië en Oceanië groeide vorig jaar met 28 procent en was goed voor een omzet van 995 miljard euro. Dat is bijna evenveel als wat in diezelfde periode in Noord-Amerika en Europa werd omgezet.

Ecommerce wereldwijd in 2015
De ontwikkeling van de wereldwijde ecommerce in 2015.

Tags

Reacties