menu

Zes tips voor een effectief betaalproces

Zes tips voor een effectief betaalprocesHet betaalproces is van groot belang voor elke webwinkelier. Dat verloop bepaalt namelijk of jij je geld krijgt of niet. Dáár wordt er conversie gedraaid. En die conversie wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben. Maar hoe leid je je klanten zo effectief mogelijk naar de kassa en dus afrondingen van hun bestelling?

In het tijdschrift CFO spreekt de business executive van Buckaroo, Michel van Westen, over de conversie in het bestel- en betaalproces en hoe die eigenlijk veel hoger zou moeten zijn. Want uit onderzoek zou zijn gebleken dat ruim 60 procent van de klanten bij het online winkelen tijdens het afrekenen afhaakt. Volgens Van Westen is het betaalproces bij veel webwinkels het ondergeschoven kindje, terwijl daar juist grote kansen liggen om het aantal tevreden klanten en de omzet te laten stijgen.

In het interview worden zes tips gegeven over hoe je je klanten zo effectief mogelijk naar afronding van hun bestelling leidt.

1) Bied een kort en helder koopproces
Als een klant zich moet registreren om te kunnen betalen, dan moet je dit proces zo helder en kort mogelijk maken. Stel geen onnodige vragen en doe bijvoorbeeld een adrescheck, zodat de klant zelf minder hoeft in te vullen. En als de klant al een wachtwoord of klantnummer heeft, laat hem of haar deze dan gemakkelijk opnieuw aanvragen.

2) Communiceer vriendelijk en open
Hoe vaak gebeurt het niet dat een klant iets belangrijks als een e-mailadres of huisnummer vergeet in te vullen? Zorg er sowieso voor dat bepaalde velden verplicht zijn en communiceer dit ook duidelijk naar de consument. Als er iets niet goed gaat, geef dit dan op een duidelijke, vriendelijke manier aan en laat zien hoe het opgelost kan worden.

3) Denk mee met de klant
Een foutje is dus zo gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat jij dat niet kan voorkomen of snel kan oplossen. Wordt er bijvoorbeeld per ongeluk een verkeerde bank gekozen bij de iDEAL-optie, zorg er dan voor dat de klant weer moeiteloos wordt teruggeleid naar de betaalpagina zodat de betaling opnieuw gestart kan worden. Het laatste wat de klant wil is dat hij de hele bestelling opnieuw moet invoeren…

4) Zorg voor herkenbaarheid en vertrouwen
Online is het altijd moeilijker oordelen met wat voor ondernemer of onderneming je van doen hebt. Het is daarom des te belangrijker om je webwinkel zo betrouwbaar mogelijk over te laten komen. Die betrouwbaarheid blijkt niet alleen uit je professionele design, foutloze content en perfect ingespeelde klantenservice, maar óók uit je betaalpagina. Zorg ervoor dat die qua look and feel perfect op je website past, zodat de klant het goede gevoel behoudt. Als de klant op een visueel compleet andere pagina terechtkomt, nadat hij op de ‘bestel’-knop heeft gedrukt, zou dit er wel eens toe kunnen leiden dat hij toch afhaakt. En daar gaat dan je conversie!

5) Bied voldoende en de juiste betaalmethoden aan
Een logische tip. Als je wilt dat er zo weinig mogelijk mensen afhaken tijdens het bestelproces, dan moet je natuurlijk wel de juiste betaalmethoden aanbieden. In ons land is dat dus sowieso iDEAL, creditcard, PayPal en achteraf betalen, maar ook overschrijving en acceptgiro kunnen eigenlijk niet ontbreken. Want tegenwoordig wordt er ook veel gekocht via bijvoorbeeld een tablet of op het werk. En niet iedereen heeft op zo’n moment een reader bij zich om met iDEAL te betalen en wil dus liever achteraf betalen.

6) Maak het proces ‘idiot proof’
Controleer regelmatig je eigen betaalproces. “Als u regelmatig bij uw eigen webwinkel het bestel- en betaalproces doorloopt, zult u verbaasd staan hoeveel verbeterpunten u vindt.” Je kunt natuurlijk ook aan je klanten de gelegenheid bieden om feedback te geven over jouw betaalpagina, zodat je nog beter weet hoe je het kunt optimaliseren. En vergeet niet om af en toe een (nep)bestelling bij een concurrent te plaatsen, zodat je kan zien hoe zij het aanpakken. Wie weet pik je er nog wat van op!

Tags

Reacties