Zalando is meest overtuigende fashion-retailer
Zalando weet het beste overtuigingskracht en personalisatietechnieken in te zetten om zo consumenten te verleiden tot aankoop. De Duitse fashion-gigant wist andere gerenommeerde namen als Foot Lockers, C&A en Net-A-Porter ruimschoots voor te blijven.
Zalando is op nummer één geëindigd in de Persuasion Index 2019. Dit is een top 100 van online mode-retailers, samengesteld door een team van digitale-gedragspsychologen, datawetenschappers en digitale marketeers.
WE Fashion hoogste Nederlandse notering
Vijf maanden lang legden zij tal van fashion-retailers onder de loep om te kijken wie van hen overtuigingskracht en personalisatietechnieken op de beste manier weet in te zetten in hun webwinkels. Zalando behaalde uiteindelijk 83 van de 100 mogelijke punten en wist daarmee Reebok (82), Under Armour (82), WE Fashion (81) en New Look (79) onder zich te houden.
Twee Nederlandse webwinkels in top tien
WE Fashion is met een mooie vierde plek de hoogste Nederlandse notering in de lijst, gevolgd door C&A dat volgens de onderzoekers op een verrassende tiende plek staat, met een score van 75 uit 100.
Elke webwinkel in het onderzoek werd door gedragspsychologen beoordeeld op veertien verschillende criteria, waaruit uiteindelijk 23 trends in ecommerce voortvloeiden. Volgens Crobox, dat het onderzoek liet uitvoeren, zijn dit de drie trends die het meest in het oog springen:
Instagram Feed
Instagram wordt steeds meer hét sociale netwerk waar bedrijven met klanten in contact komen. “De laatste trend is de integratie met een zogeheten live social feed waar fans of influencers die het merk dragen of prijzen de ruimte krijgen.” Volgens Crobox is dit vooral goed om sociale geloofwaardigheid en merkautoriteit op te bouwen.
Productaanbevelingen
Productaanbevelingen zijn natuurlijk niks nieuws onder de zon, maar dankzij nieuwe technologie als AI en zelflerende algoritmes zijn de aanbevelingssystemen wel beter dan ooit. “De best werkende aanbevelingen op een winkelmandje-pagina blijken producten te zijn die complementair zijn aan die al in het winkelmandje zitten in plaats van overeenkomstige producten. Nog beter werkt dit wanneer de retailer op deze pagina een instant-toevoegen knop heeft.”
Overtuigende zoekfunctie
Er is haast geen webwinkel te vinden die géén zoekfunctie heeft, maar webwinkels die een slimme zoekfuncte kunnen nóg betere conversiecijfers scoren. “De overtuigende zoekbalk is hierin de volgende innovatie; hierbij worden door de slimme zoekfunctie ook categorieën zoals populaire producten, cadeau-ideeën en nieuwe collecties getoond gebaseerd op de door de consument ingevulde zoektermen.”
Personalisatie steeds dominanter in ecommerce
Volgens Rodger Buyvoets, CEO van Crobox, dat het onderzoek liet uitvoeren, wordt het domein van personalisatie en online-gedragspsychologie steeds dominanter in de ecommerce. “Keuzestress op de overzichtspagina of frustratie tijdens het betalingsproces zijn bekende barrières die conversie in de weg staan.” Met de index wil het bedrijf de standaarden van de industrie, en het bewustzijn van gedragsgedreven ontwerp, kritisch belichten.
Reacties