menu

Youtube geeft je webwinkel gevoel

Dat het plaatsen van een bezoek- of afhaaladres kan zorgen voor meer betrouwbaarheid en hogere omzet van je webwinkel is al langer bekend. Maar waarom laat je niet wat meer van jezelf zien?

Regelmatig stellen mensen vragen aan ons wat ze nu precies met websites als Youtube (of Hyves, Twitter, LinkedIn etc.) kunnen doen voor hun webwinkel.

Youtube.com is een website van Google waar iedereen kosteloos een filmpje online kan zetten. Deze worden door Youtube ‘gehost’ en iedereen op Youtube kan het filmpje dan zien, of intergreren in zijn website. Het plaatsen van een filmpje op Youtube zal je niet direct veel extra traffic bezorgen. Toch kan Youtube een goede aanwinst zijn voor webwinkel eigenaren.

Met een simpele digitale camera of webcam kun je tegenwoordig goede digitale kwaliteit filmpjes maken. Met een webcam meestal zelfs direct. Door het aanmaken van een gratis Youtube account kun je deze binnen een half uurtje op Youtube zetten welke een HTML knip-en-plak code biedt om het filmpje simpel in je eigen website te intergreren.

Voor webwinkels kan dit een goede manier zijn om te laten zien wie er achter een website zit. Het maakt het persoonlijk wat de betrouwbaarheid zeker ten goede komt. Stel je hebt een webwinkel in kleding en hebt een aantal simpele fotos online in je webwinkel staan dan geven deze wellicht de kleding goed weer, maar deze geven misschien maar weinig extra emotie.

Zodra op de contact pagina een mooi filmpje van 2-3 minuten staat waarin een professioneel magazijn te zien is, of zelfs te zien is hoe de eigenaar van de webwinkel zelf bij een beurs de keuze maakt voor de kleding welke hij in zijn assortiment van zijn webwinkel wil plaatsen dan opeens ontstaat er beleving met de kleding. De klant krijgt opeens het idee dat de kleding welke in de webwinkel terug te vinden is, opeens een zeer goed uitgezochte selectie is van een hele grote groothandel. De klant ziet opeens hoe professioneel de mensen achter de webwinkel dagelijks bezig zijn en heeft niet langer het idee met een platte website te maken te hebben maar met een hele onderneming.

In Amerika worden Youtube filmpjes op grote schaal gebruikt in websites. In Nederland zie ik helaas maar weinig voorbeelden hiervan. Bol.com plaatst zijn reclamespots online. Wehkamp.nl doet het leuk met Spotdeshopper wat extra feeling aan de winkel geeft. Maar er zijn veel meer webwinkels die hier iets mee zouden moeten doen. Maar het mooiste voorbeeld vind ik Megagadgets.nl. Het is toch fantastisch om te zien dat er achter www.megagadgets.nl deze winkel zit? Voor mij reden om te denken dat het wel goed zit met mijn bestelling.

Zijn er meer webwinkels die al op een goede manier kennis maken met de klant door middel van filmpjes? Het liefste Nederlandse voorbeelden? Graag reacties!

Tags

Reacties