‘Weinig doorklikken vanuit YouTube naar webwinkel’

‘Weinig doorklikken vanuit YouTube naar webwinkel’

Tim’s Speelgoedboerderij is een Nederlandse webwinkel die intensief bezig is met YouTube en de manieren waarop de videosite kan helpen met extra verkopen. Ecommerce News kreeg inzicht in de statistieken van het afgelopen kwartaal en ontdekte dat maar weinig mensen doorklikken vanuit YouTube. Toch is Jan niet geheel ontevreden want embedded scoren de video’s erg goed, wat ook te merken is aan de tijd die een bezoeker op de site spendeert.

Tim’s Speelgoedboerderij kennen wij al jaren als een webwinkel die veel tijd en energie steekt in productvideo’s. In 2014 interviewden wij mede-eigenaar Jan Roelofsen al eens over deze vorm van marketing en contentcreatie. Volgens hem is videomarketing ideaal voor de juist wat kleinere webshops. “Want een grootmacht als Bol.com of Wehkamp kan zeker video-marketing inzetten, maar heeft vaak niet de passie voor het product zoals nichespelers die bezitten. En ja, dat zie je op een video direct!”, zo vertelde hij ons destijds.

Nog geen 1% klikt door naar webwinkel

Jan heeft nu bij 661 van zijn 1100 producten een productvideo staan. Deze worden op de webwinkel zelf massaal bekeken. Uit gegevens van het vierde kwartaal vorig jaar blijkt dat 26,9 procent van alle webwinkelbezoekers één of meerdere video’s heeft bekeken. De gemiddelde weergaveduur van een in de webwinkel embedded video is 1 minuut en 19 seconden. Maar een minder fraaie statistiek is het geven dat nog geen 1 procent van de kijkers op YouTube doorklikt naar de webwinkel, ook al linkt Jan daar duidelijk naar in de omschrijving op de videosite. En er zijn in de gemeten periode ook meer dan 800 YouTube-bezoekers geweest die op een kaart of eindscherm hebben geklikt voor meer informatie.

“Als ik kijk naar de cijfers, dan is er blijkbaar dus vooral behoefte aan video’s ín een webshop”, zo vertaalt Jan de cijfers. “Bezoekers hangen gemiddeld ook bijna vierenhalve minuut rond op de website.” Maar dus niet alles is één groot walhalla. Succesverhalen, zoals destijds van Tom Coronel of Coolblue, hebben anderen aangemoedigd om er ook mee te experimenteren. Plus, het maken van video’s is tegenwoordig zo gemakkelijk en snel te realiseren dat een groot aantal spelers het zijn gaan proberen om er vervolgens achter te komen dat het bezoekers-effect van een YouTube-video regelmatig vrij beperkt is, zo ervaart Jan nu ook met zijn eigen webshop.

‘De video-inhoud moet ook relevant zijn’

Tegenwoordig kun je in een kwartiertje een productvideo realiseren. Goed nieuws voor bedrijven voor wie dat de bottleneck was, maar voor bedrijven die er weinig tot geen ervaring mee hebben is het effect dan beperkt tot het verschuiven van het probleem, denkt Jan. Je komt dan op het punt dat de video-inhoud ook relevant moet zijn en daar ziet Jan de werkelijke uitdaging. Van een potje pilletjes of vierkant doosje moet je geen fancy productvideo maken en is een duidelijke foto voldoende. Ook is het effect van lukraak uploaden naar YouTube dus beperkt. “YouTube heeft inmiddels miljoenen filmpjes, dus om die van jou zo bijzonder te maken dat men doorklikt om tot een aankoop over te gaan, is een wereld op zich.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten