menu
theshopbuilders

Wuunder: ‘Jaarlijks honderden procenten groei’

Door alle bestaande logistieke mogelijkheden te combineren, wil Wuunder de last mile efficiënter maken. Ook kan de in 2016 opgerichte startup de communicatie met de vervoerders overnemen. “We zijn een IT-bedrijf en klantenservice in één, waarmee we uniek zijn in Europa”, zegt operationeel directeur Jeroen Gehlen.

In de logistiek, en dan met name op het gebied van de last mile valt er nog veel te winnen, vindt Jeroen. Daarom brengt Wuunder de verzenders, (inter)nationale vervoerders, lokale koeriers en ontvangers samen op één platform. De eerste en laatste kilometers kunnen indien gewenst worden losgekoppeld, waardoor het bedrijf naar eigen zeggen de meest flexibele verzendoplossing biedt.

Flexibele schil om bestaande logistieke oplossingen

Gebruikers kunnen hun zendingen boeken via een chat-applicatie of met behulp van een directe koppeling. Nadat gebruikers een aantal vragen beantwoorden, krijgen zij drie opties voorgeschoteld: de snelste, de goedkoopste of de efficiëntste vervoerder. Waar je bij andere boekingsplatformen een overzicht krijgt van alle mogelijkheden en zelf moet kiezen, beperkt Wuunder dit tot de drie bovengenoemde opties.

“Ik geloof niet dat klanten zitten te wachten op een rangschikking van vervoerders, waarna ze zelf nog uit alle informatie een keuze moeten maken”, zegt Jeroen, die net als zijn compagnon al lang werkzaam is in de logistieke sector. “Wij weten waar de uitdagingen liggen, zowel bij de verzender als de ontvanger, en kunnen hierin ondersteunen.”

‘Wij doen het vervelende werk voor je’

Dit doen de heren niet alleen door de geselecteerde vervoerders fors terug te brengen, ook verzorgt Wuunder voor een groot aantal klanten de logistieke klantenservice. “De meeste ondernemers bellen het vaakst met hun vervoerder. Want ook al gaat het – in het gunstigste geval – in 95 procent van de gevallen goed, dan nog zorgt die vijf procent voor veel extra handelingen.”

Door alle stromen te monitoren en deze realtime te delen, zorgt Wuunder voor meer inzicht in het proces. “Wij houden elke zending in de gaten. Zien we bijvoorbeeld dat iets vertraagd is, dan kunnen we direct de vervoerder bellen voor opheldering.” Afhankelijk van de gekozen samenwerking kan Wuunder ‘het vervelende werk’ doen, maar ontvangers en verzenders kunnen ook rechtstreeks met elkaar communiceren via een chat.

‘De industrie gaat helemaal op z’n kop’

Hoewel er de afgelopen jaren de nodige logistieke startups zijn gelanceerd, die lang niet allemaal meer bestaan, heeft Jeroen er alle vertrouwen in dat Wuunder het wel redt. “Hét moment om een bedrijf als Wuunder te lanceren, is nu. In onze sector gaat er de komende vijf tot tien jaar ontzettend veel veranderen, waarin wij een belangrijke rol gaan pakken.”

De industrie gaat helemaal op z’n kop, denkt Jeroen. Vooral van de autonoom-rijdende auto verwacht hij veel. “Er wordt momenteel vooral gekeken naar wat partijen als Amazon doen, maar het zou mij niet verbazen als de concurrenten van de toekomst de autofabrikanten zijn. Zij hebben immers de middelen om zelfsturende auto’s te maken.”

Voor Wuunder maakt het niet uit of de grote vervoerders leidend blijven of dat er een andere kartrekker komt. “Omdat wij een flexibele schil leggen om bestaande partijen, blijft onze meerwaarde groot. Daarbij zal de lokale koerier, die bij ons een belangrijke rol vervult, altijd nodig zijn. Zeker bij spoedorders zijn zij onmisbaar.”

‘De groei zit er goed in’

Op dit moment bedient Wuunder naar eigen zeggen duizenden klanten, waarvan er enkele honderden dagelijks hun zendingen boeken via het platform. “We groeien honderden procenten per jaar, maar we waken ervoor dat dit niet ten koste gaat van onze kwaliteit. Ik heb het te vaak zien gebeuren dat startups worden ingehaald door hun eigen succes. Daarom doen we nauwelijks iets aan online marketing en zie je ons ook niet op beurzen.”

Het gros van de nieuwe gebruikers komt dan ook via vaste klanten. De verzenders bevinden zich (nu nog) in Nederland, maar van de ontvangers is zo’n dertig tot veertig procent woonachtig in het buitenland. Jeroen sluit niet uit dat Wuunder op termijn ook buitenlandse verzenders gaat bedienen. “We hebben een schaalbaar model, dus de grens overgaan behoort absoluut tot de mogelijkheden.”

Tags

Reacties