Woordvoerder vertelt over zijn jaren bij Zalando

Woordvoerder vertelt over zijn jaren bij Zalando

Boris Radke, hoofd bedrijfscommunicatie bij Zalando, heeft op blogplatform Medium verteld hoe hij zijn eerste vijf jaar bij Zalando heeft ervaren. Hij kwam als nobody binnen bij de online modegigant en bemoeide zich al snel met de ontwikkeling van een immens logistiek centrum. Het verhaal biedt een interessant kijkje in de keuken van Zalando.

Zoals we op Ecommerce News al schreven: als er ooit een The Social Network-achtige film moet komen over een Europese webwinkel, dan stemmen wij voor Zalando. Dit bedrijf groeide in zeer korte tijd uit tot de grootste online moderetailer van Europa, maar kon tegelijkertijd ook op een boel kritiek rekenen vanwege het schaamteloos kopiëren van Zappos en het omgaan met werknemers.

Geheim project voor Zalando
Niks van dat alles komt aan bod in de blogpost van Boris Radke. Hij vertelt hoe in januari 2011 net een rotjaar achter de rug had en via een vriend bij Zalando terechtkwam. Hij kreeg een maandcontract aangeboden om aan een geheim project voor Zalando te werken. Na een gesprekje van vijf minuten en een akkoord van Boris, werd hij al gelijk meegesleurd naar de eerste meeting. Daar discussieerden ze over de roadmap van een te bouwen magazijn ergens in Duitsland.

In het verdere verhaal wordt uit meerdere dingen duidelijk dat de interne lijnen erg direct waren en dat input altijd welkom was. En ondanks dat er een beetje raar werd gekeken naar Ruben, die niet van een consultancybureau afkwam, geen pro was met Excel en zelfs nooit heeft gestudeerd, voegde hij blijkbaar wel degelijk wat toe aan het team en werden zijn verantwoordelijkheden ook steeds groter.

140 miljoen euro investering
Al snel kreeg Boris een contract voor onbepaalde tijd en was hij business developer voor het toen net opgerichte Zalando Operations. Ze reisden stad en land af op zoek naar geschikte locaties voor hun magazijn en praatten met diverse burgemeesters en andere politici. Uiteindelijk kregen ze het dankzij Rocket Internet voor elkaar dat investeerders 140 miljoen euro in het project pompten.

Een eigen logistiek centrum hielp Zalando enorm met het laten uitbreiden en groeien van het bedrijf. Al snel werden er meer magazijnen geopend. Boris leerde dat het uiteindelijk ging om vertrouwen (“zonder vertrouwen kun je niet op zo’n grote snelheid schalen”) en ’think big and act fast’.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten